Het woord ‘kiest’ staat nog tussen aanhalingstekens in de kop maar de Provincie schrijft ook dat de ‘enig haalbare locatie’ voor de masten tussen de nieuwe 380kV-hoogspanningsstations door Noord-Holland de Wijkermeerpolder is. Het gebied dat grenst aan de Assendelver polder. Dat niet alleen. Het 380kV-station komt ook in Assendelft, in het gebied boven het Noordzeekanaal.
Bij een eerdere TenneT-bijeenkomst eind september in Assendelft werd door bewoners verontrust gereageerd over de mogelijke keuze. Maar die is van ‘mogelijk’ nu dus ‘enig haalbaar’ geworden. Veel gemeenteraadsleden waren verbaasd en verontwaardigd, wethouder René Tuijn was ‘heel negatief’.
De Provincie snapt ook dat het problemen op kan leveren: ‘Met deze route wordt het zuidwestelijke deel van de provincie, waar de leefbaarheid al onder druk staat, verder belast. Ook worden enkele Beschermde Landschappen aangetast’. Maar er moeten nu eenmaal een nieuwe hoogspanningsroute en hoogspanningsstations worden aangelegd, want ‘het elektriciteitsnet in de provincie Noord-Holland raakt verstopt’. Daar is iedereen het mee eens, maar daar blijft dan ook bij:
‘De regio is eensgezind als het gaat om de noodzaak voor samenwerking binnen het moeilijke vraagstuk van energie. De regio is verdeeld als het gaat om welk tracé het moet worden.’
De keuze van de route wordt volgens de Provincie vooral bepaald door de vraag welke optie de beste kansen heeft om een (natuur)vergunning te krijgen en zo weinig mogelijk bebouwing doorkruist.
Het is weliswaar de enig haalbare optie, maar het conceptadvies wordt nog in verschillende gemeenteraden, Algemene Besturen en Provinciale Staten (PS) besproken. Op 24 november 2025 in de Commissie Leefomgeving van Provinciale Staten. Daar is ook inspreken mogelijk. Het definitieve advies moet uiterlijk 19 december 2025 naar de minister van Klimaat en Groene Groei.
Negatief
De gemeenteraad van Zaanstad was op z’n zachts gezegd not amused over de plannen. Casper Davelaar (VVD): ‘opeens een compleet nieuw netwerk van gigantische hoogspanningsmasten’. Julie van ’t Veer (CDA): ‘Het gaat natuurlijk alle perken te buiten wat er nu in ons gebied gaat gebeuren zonder dat we daar zelf regie en zeggenschap over hebben’. Marianne de Boer (LZ): ‘Want wat ons betreft is er zeker nog geen gelopen koers dat die hoogspanning er komt’. De fractieleider van LZ stelde voor dat de raad er extra aandacht aan ging besteden, bijvoorbeeld via een agenda-initiatief:
‘Dan komt het rijk met een hoop bombarie en dan moeten wij maar op onze rug gaan liggen met de pootjes omhoog. Ik denk dat hij op een hele andere plek ook prima kan. We moeten gewoon vanuit Zaanstad zeggen: “Nee, onze polder blijft gewoon vrij en groen”.’
Wethouder René Tuijn (PvdA): ‘Onze insteek als college is in ieder geval niet om op onze rug te gaan liggen. De provincie heeft een regioadvies opgesteld waarin een soort voorkeursscenario. Wij staan hier niet achter.’ Van ‘t Veer vond het ‘fijn dat de wethouder bevestigt dat wij er in ieder geval niet zo heel positief tegenover staan’. Tuijn: ‘Nou, laat ik maar gewoon zeggen: vooral heel negatief’.
A8-A9
In de slipstream van de hoogspanningsdiscussie ging het ook nog over de A8-A9, vooral VVD-raadslid Davelaar maakte zich daar boos over: ‘als zulke masten geen probleem zijn voor het landschap en het werelderfgoed, waarom zou een weg op het maaiveld dan wel een probleem zijn?’ Volgens de VVD’er werd over de A8-9 ten onrechte ‘ongelooflijk moeilijk’ gedaan. ‘
‘En als er dan een paar hoogspanningsmasten neergezet moeten worden en een travostation van 16 hectare, dan is er opeens helemaal geen probleem meer.’
Marianne de Boer: ‘Er wordt met twee maten gemeten’. Van ’t Veer: ‘bij de A8-A9 ging het een stuk minder makkelijk’. Davelaar vond de aandacht voor het werelderfgoed overdreven: ‘ik zie nou nooit eens een bus toeristen naar zo’n bunker gaan.’

Door Piet Bakker op basis van advies Provincie en Zaanstad Beraad van 4 november 2025.
Ze hebben het over Assendelft maar als ik op het kaartje kijk dan gaan zij ook bouwen tussen Krommenie en Krommeniedijk ……. Snap niet dat Krommenie nog niet wakker is geworden!!!!
Kut-Zaanstad!!!! Miljoenen naar Zaandam en wij kunnen de tering genieten!!!!
Assendelft is blijkbaar als afvoerput bestempeld. bouwen, plunderen, elctra, snelwegen die als fileafvoer moesten werken. het ligt eigenlijk voor van alles in de weg, maar moet ook volgebouwd. landelijk wonen atond ooit 25 jaar geleden innde folder. Lachertje van Zaanstad en nu de provincie
Dat rijk dat met een hoop bombarie even komt vertellen wat er gaat gebeuren (en het volk met de pootjes omhoog) heeft dit al eens eerder geflikt.
In de jaren 70 werd er dwars over Koog aan de Zaan een snelweg geplempt. Een constante bron van geluidsoverlast en zwaar vervuilde lucht. Bek houden en accepteren. Nu zijn we een halve eeuw verder en wederom wordt dezelfde rotstreek geleverd, alleen een paar kilometer verderop.
Het bestuur, gekozen en betaald door het volk, moet in dienst staan van het volk. Nu bepaalt het bestuur ten koste van het volk. Democratische rechtsstaat? Ammezolû ! Dan maar met de vuist op tafel : nee! Een keer was genoeg. Zoek maar een alternatief.
Enne, Pieter Heine heeft gelijk. Dan maar geen energie slurpende datacententers.
We geven alle ruimte aan Google en Microsoft en andere grote bedrijven die energie slurpende datacenters neerzetten, en we gaan zo ver dat we zelfs voor hun extra vermogen die kant op sturen waardoor het daar nog maar kan gaan groeien en west Nederland steeds meer in de knoop komt waar we al zitten met distributie en opwekking van energie, en aan de andere kant kunnen we huizen niet aansluiten omdat het op sommige punten vol is. Het is van de zotten.
probleem ligt ook bij de burger die zo verslaafd is aan digitalisering dat de tech bedrijven wel moeten uitbreiden.
De hoogspanings verbinding wordt goedgekeurd in no time. Maar de verbinding A8-A wordt geschrapt.
Dit is een brevet van onvermogen, door de a8 a9 niet uit te voeren. Dagelijks is het een grote verkeers opstopping in; Uitgeest, Krommenie en Wormerveer. Er is geen visie bij de provincie wat betreft deze verkeers problematiek. Al bijna 60 jaar liggen de plannen klaar, maar een stukje weg van ca 3 km aanleggen lukt maar niet. De argumentatie van de provincie is gewoon lachwekkend, maar tegelijk diep triest. over een paar jaar wel een contingent van 20-tot 30000 woningen bouwen boven Alkmaar. Dit zorgt voor nog meer verkeers chaos richting Ijmond en Amsterdam. Slaap maar lekker verder verkeers deskundigen.
Er zijn 3 organisaties die altijd gelijk krijgen. Dat zijn de energiebedrijven,Rijkswaterstaat en de Nederlandse spoorwegen.
U vergeet Schiphol en KLM
Davelaar heeft het over masten, maar ik zie op de tekening 150 KV ondergronds.
Dat betreft 150kV leidingen en de masten gaan 380kV leidingen dragen.
Op het kaartje staat: Zaandstad West, een nieuwe naam voor Zaanstad? Wel slordig. Benieuwd waar deze fout vandaan komt.
Als dit kan, dan kan ook de A8 doorgetrokken worden! Hou deze slagkracht vast Provincie!
De provincie werk alleen maar tegen de A8-A9. Die geven geen ene moer om Krommenie-Assendelft.
Ach ja zo werkt het. We zitten welliswaar nog in de adviesfase. Als gemeente en burgers heb je dan nog de mogelijkheid van inspreken. Maar de Gemeente gaat er niet over. Uiteindelijk de Provincie kiest zorgvuldig en het Rijk besluit. Gelukkig werkt het zo en zeker bij dit besluit waarbij visie op de toekomst van belang is. Spijkers met koppen slaan en geen spijkers op laag water zoeken.