Er is weer eens een nuttig onderzoek gedaan, waarvan de uitkomsten recentelijk met ons werden gedeeld. Ditmaal gaat het om de positieve effect van het bezorgen van pakketjes op een centraal punt in plaats van bij iedereen aan de deur.

(Waarschuwing, de navolgende zin bestaat uit 96 woorden, red.)

De geadresseerde moet het dan zelf ophalen, in plaats van dat de immer gestreste en door tijdsdrukte geplaagde ZZP-bezorger bij iedere boom of voordeur zijn ronkende, NOx-uitstotende stinkdiesel moet stoppen om aan te bellen bij de ontvanger, die altijd net niet thuis of aan het poepen is zodat het pakket nog een keer moet worden aangeboden door een immer gestreste en door tijdsdruk geplaagde ZZP-bezorger die bij iedere boom of voordeur zijn ronkende, NOx-uitstotende stinkdiesel moet stoppen om aan te bellen, in de hoop dat dezelfde ontvanger niet weer zit te poepen en gewoon thuis is.

Geheel tegen de verwachting in waren de resultaten uitermate voorspelbaar, met een vrij groot ‘dat-voel-je-op-je-klompen-aankomen’-gehalte: natuurlijk is het beter voor het milieu als mensen die pakketjes zelf op een nabij gelegen centraal punt ophalen.

Een briljant idee. Maar is daar nou echt een onderzoek voor nodig om dat te bedenken?

Ik krijg als thuiswerker per dag soms twee brievenpostbedrijven aan de deur en drie verschillende pakketleveranciers. Het is haast een dagtaak geworden om een pakketje te ontvangen. Af kunnen halen bij een sigarenwinkel, pompstation of supermarkt is dan zo’n slecht plan nog niet.

Toch is het idee niet nieuw: als ik in de vorige eeuw een pakketje bestelde, werd het ook afgegeven op een centrale plek. We noemden die plekken POSTKANTOREN, bemenst door beëdigde ambtenaren.

Maar dat was achterhaald en ouderwets. Pakketten moeten nu nou eenmaal de volgende dag bezorgd worden.

Waarom eigenlijk? Moet echt elke bestelling gelijk de volgende dag in huis zijn? Zijn we als maatschappij zo ongeduldig geworden dat we niet meer een paar dagen kunnen wachten? Is het daarom nodig dat iemand ’s nachts werkt zodat wij ons de volgende dag kunnen kleden in een jurkje, jasje, jarretière, jaegerbroek, jacquet of jongensbroekje van internet?  Een wildgroei aan bezorgbedrijven en een armada van bestelbusjes is het gevolg. Met bijbehorende CO2– en NOx-uitstoot.

Plan

De oplossing is even simpel als efficiënt en milieuvriendelijk: koop je spullen gewoon bij de lokale middenstand. Iedereen klaagt over de leegstand in de steden en het oppervlakkige winkelaanbod. Maar daar zijn wel zelf debet aan door onze online aankopen. Bestel daarom niet thuis maar fiets eens naar het centrum en koop lokaal. Kun je het zelfs passen voordat je het koopt, in plaats het terug te moeten sturen omdat het niet toch is wat je ervan verwachtte.

Bij gebrek aan een ouderwets Postkantoor is dat misschien de beste oplossing.

Remko Gerssens

De foto boven komt uit ons onvolprezen Gemeentearchief