Zes dagen na het faillissement van Rivièra Maison is het beeld duidelijker, en schrijnender, geworden. Vandaag troffen we de vestiging in Zaandam gesloten aan. Een aanplakbiljet op de deur meldt:
‘Wegens omstandigheden gesloten.’
Binnen is het donker en verlaten. De grote showroom, ooit rijk gevuld met woonaccessoires en meubels, ligt er stil bij.

Op een A4’tje is inmiddels wat meer duidelijkheid gegeven: de curator onderzoekt of een doorstart mogelijk is. De winkel is volgens dat bericht ‘tijdelijk gesloten om pas op de plaats te maken.
Of Rivièra Maison ooit de pas er weer in krijgt, hangt volgens het bericht af van gesprekken met financiers en de belangrijkste leverancier.
Geen terugbetalingen of levering
Voor consumenten is het vooruitzicht somber. Bestellingen, ook als die al betaald zijn, lijken verloren.
Wie iets besteld heeft via de webshop, heeft sowieso pech: daar is geen bescherming via de CBW (Centrale Branchevereniging Wonen) van toepassing. Aankopen in fysieke winkels vallen mogelijk wél onder de CBW-garantieregeling, maar ook daar is het afwachten wat er juridisch mogelijk blijkt.
Gedupeerden kunnen zich melden via faillissement@jonesday.com, zodat hun vordering officieel wordt geregistreerd. Of er iets terugkomt van het betaalde bedrag, is onduidelijk.
Wie nog een cadeaukaart had liggen, kan die kwijt in de vuilnisbak en retourneren en ruilen is niet meer mogelijk. Ook garantieclaims zijn vervallen na het faillissement.
Leegverkoop?
Of er nog een opheffingsuitverkoop komt, is onduidelijk. Een ‘leegverkoop’ lijkt vooralsnog niet aan de orde, al zou dat in een later stadium alsnog kunnen gebeuren als er geen doorstart komt.
De website van de Zaanse vestiging is nog wel in de lucht, maar bestellingen plaatsen is niet mogelijk. Op het hoofddomein van Rivièra Maison blijft de melding over een ‘tijdelijke storing’ bij online betalingen staan – maar duidelijk is inmiddels dat dit geen technische fout is, maar een gevolg van het faillissement en het stilleggen van het betaalsysteem.

Door: Dorine Kat, foto’s Santi Bosma en Louisa. Informatie Orkaan-archief, aanplakbiljetten bij de winkel.
wat erg is zijn de mensen die hun baan kwijt zijn ,en iedereen met kado bonnen en aanbetalingen ,zo zie je maar nooit een volledige aanbetaling doen ... en Rivièra Maison was erg klantonvriendelijk alleen maar zakken vullen service wat o.o en de kwaliteit was bagger ,heeft in die landen waar het geproduceerd werd mensen voor weinig laten werken ook deze mensen zijn hun baan kwijt en zelf zn zakken goed gevuld...
Rivera maison mooie en goede kwaliteit, .aar in deze tijd 40% te duur!!!
Hoe gaat het als je bij home store een bestelling hebt gedaan voor stoelen van RM en een aanbetaling hebt gedaan?
even de reviews lezen
Al jaren is bekend dat je nooit een aanbetaling moet doen omdat bij een faillissement of ander problemen je je geld kwijtbent...
Jamaar...... dan ga je naar een ander.. als je dat zegt
kan het ineens wel. !
consumenten programma's en organisaties wasrschuwen hier al jaren voor of tegen tis.maar net hoe je het bekijkt.
Dure les.
Dan moet je informeren bij home store lijkt mij.
Gelukkig dat het dicht zit. Zeer slechte ervaring daar, en zeer slechte service.
Deze zaak was ook veel te duur, dus die gaan we niet missen.