Riviercruises Zaanstad: +300 procent in 2018

Het aantal riviercruise-schepen dat Zaanstad aandeed is in 2018 verviervoudigd ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2017 ging het om 61 schepen, in 2018 om 246.

In Amsterdam steeg het aantal van 1.946 in 2017 naar 2.007 in 2018 (plus 3 procent).

Het aantal zeecruise-schepen dat Amsterdam aandeed in 2018 (180) was ook fors hoger dan in 2017 (134) maar het Havenbedrijf gaat er vanuit dat in 2019 en 2020 dit record niet zal worden geëvenaard.

“Aanleiding zijn maatregelen van de gemeente Amsterdam die de door de stad gevoelde overlast door toeristen moeten verminderen. Zo zag de zeecruise zich per 1 januari 2019 geconfronteerd met een toeristenbelasting voor transitpassagiers. Hierop hebben voor 2019 en 2020 zeven zeecruiserederijen in totaal 125 calls geannuleerd voor naar schatting 270.000 passagiers.”

Amsterdam verwacht dat bij de riviercruises het aantal ‘aanlopen’ zal stagneren als gevolg van gelijkblijvende ligplaatscapaciteit. In Zaanstad lijkt dat nog geen probleem op te leveren.


UPDATE: De woordvoerder van wethouder Slegers laat weten dat Zaanstad nog niet vol zit. Nog niet alle steigers zijn voorzien zijn van de juiste walstroomaansluitingen waardoor grotere cruiseschepen niet overal kunnen aanleggen. Daar wordt aan gewerkt. De steigers die wel de juiste faciliteiten hebben worden goed gebruikt in de topmaanden april en mei, maar buiten die periode is nog genoeg ruimte.


Passagiers van riviercruises leveren overigens geen toeristenbelasting op, er komt alleen geld binnen via de havengelden.

De goederenoverslag in de Amsterdamse haven is in 2018 ook gestegen, van 81,3 tot 82,3 miljoen ton. Zaanstad is een kleine speler op dit gebied, De overslag daalde met een derde van 300.000 naar 200.000 ton.

Foto boven: Eelco Aartsen; foto onder: De Orkaan (klik op foto voor grotere boten).

2 Reacties op Riviercruises Zaanstad: +300 procent in 2018

  1. hans van loo schreef:

    Dag redactie,
    Jmmer die censuur om niks.

  2. Gre Luttik schreef:

    Mag ik? Ik vind het een machtig leuk gezicht. En havengelden zijn ook inkomsten. Vooral blijven komen. Wie weet duiken de passagiers de plaatselijke horeca in. En ook al varen ze niet de Zaan op maar blijven ze in de Voorzaan: gewoon gezellig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *