“Voor 11 uur besteld, de volgende dag bezorgd!” kon Rob Muntz nog net roepen tegen de kijkers van het consumentenprogramma Radar.

De rest van uitzending riep een ander beeld op: lange levertijden, moeilijk doen met geld terugkrijgen, onjuiste informatie en onder druk zetten van klanten.

Muntz zei dat het kinderziektes waren die het gevolg waren van ICT-problemen, sterke groei van het bedrijf, frauderende en ontevreden personeelsleden (die heeft iedereen wel!), trage leveranciers en ander ongemak waar hij zelf niks aan kon doen. Kortom: het was iedereen z’n schuld behalve van ex-VPRO-komiek Rob Muntz die na zijn tv carrière in Zaandam als online-meubelhandelaar aan de slag ging.

Om zijn onschuld te onderstrepen had Muntz zich verzekerd van de steun van Ank van Heeringen van Thuiswinkelwaarborg. Een fatale keuze. Van Heeringen zei dat ze vroeger erg tevreden waren over Muntz maar dat Lil.nl nu geschorst was vanwege het toenemende aantal klachten. Ondanks die schorsing was toch nog ergens het vertrouwenwekkende logo op z’n site blijven staan. Muntz kon er opnieuw niks aan doen: “We hebben 280.000 pagina’s…”

De klachten van gebruikers en het interview met een gewezen personeelslid logen er daarentegen niet om. Medewerkers zouden instructies krijgen om te liegen, eindeloze wachtrijen bij de telefonische klachtenlijn, levertermijnen worden overschreden en Lil.nl kwam pas met geld over de brug na dreiging met een incassobureau (en als de klager een negatieve recensie verwijderde)… “niets van waar” volgens Muntz.

Op de valreep wist Muntz nog te melden dat het bedrijf van Zaandam naar Assen gaat verhuizen.

De hele uitzending (18 minuten) is bij Radar te bekijken, een stukje op YouTube staat hieronder.