‘Een prachtige historische molen naast een stinkende fabriek. Zaanstad is de mooiste en lelijkste stad van Nederland’, schrijft Robert van Tellingen in zijn bijdrage aan de rubriek Geachte toekomstige burgemeester.

Hiermee zet De Orkaan zijn beste beentje voor om de impasse in de benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester te doorbreken. Door mensen uit verschillende geledingen van de gemeente te vragen wat Zaanstad de moeite waard maakt voor een burgemeester.

Robert van Tellingen is eigenaar van het mediabedrijf Character Media en is mede-initiator van Monumenten Spreken, 28 korte documentaires die het verhaal vertellen achter de oorlogsmonumenten van Zaanstad.

Een prachtige historische molen naast een stinkende fabriek. Zaanstad is de mooiste en lelijkste stad van Nederland. Met de leukste en irritantste mensen van het land. Geen eenduidige bevolking, zoals Bloemendaal of welke Friese gemeente dan ook. Rijk en arm, slim en dom, blank en zwart. Alle tegenstellingen wonen kort op elkaar. En al die tegenstellingen zijn vertegenwoordigd een gemeenteraad, die behoort tot de meest versnipperde van Nederland. Burgervader, sterkte!

Het is geen erebaantje. Brandjes blussen in plaats van lintjes knippen. Met je poten in het Zaanse Veen en met je hoofd in de Cacaolucht. Op maandag heb je vreemde figuren aan je bureau, die ineens veel macht opeisen. Dinsdag een enquête, waarbij je vertrek wordt geëist, (blijkt een nep-enquête), woensdag een mediarel in Poelenburg, donderdag ben je blauwhelm in de raad en vrijdag valt er iemand van een brug.

Ik snap het wel dat Haagse politici liever de ketting dragen van het Zeeuwse Biggekerke dan een stad als Zaanstad. In politieke zin kun je dagelijks struikelen, of vallen (voor een gemeentesecretaris). Zaanstad is niet voor de poes.

Een gouden adresboekje
Niet lang geleden waren landelijke connecties een must. De burgemeester als superlobbyist. Met een sterk politiek netwerk en een gouden adresboekje. Het is niet vreemd dat burgervaders en moeders tot voor kort een anker hadden in een grote politieke partij. Maar ook in Den Haag bestaan geen grote partijen meer. Het landelijke politieke landschap is bijna net zo versnipperd als de Zaanse raad. En dat gouden adresboekje heet tegenwoordig een volger op welk sociaal kanaal dan ook. Je bent anno 2017 een bestuurlijke neanderthaler als je via social media de premier niet binnen tien minuten aan de lijn hebt.

En er is nog iets anders aan de hand. Je reputatie is nu ook een online-kwestie geworden. In de huidige mediasociety draait het ambt om veel meer dan Haase contacten, bestuurlijke kwaliteiten en lintjes knippen. Persoonlijkheid, authenticiteit, leiderschap, maar ook zichtbaarheid, zowel online als offline zijn essentieel. Je moet laten zien dat je staat voor je stad en je principes. En dat kan in Zaanstad alleen als je houdt van de Zaankanter en van de Zaan met alles wat het mooi en lelijk maakt.
Wie durft.

Een bijdrage van Jaap de Jong