Het is geen representatief onderzoek. Maar toch… er werd geturfd bij drie Zaanse bruggen: hoeveel fietsers, voetgangers en scooters reden door het rode licht?

De Zaanbrug steekt met kop en schouders boven de andere bruggen uit, bijna de helft (47 procent) negeert daar het rode licht. Van de scooterrijders trok 60 procent zich niks aan van het verkeerslicht, en van de voetgangers 56 procent. Fietsers waren relatief braaf, ‘slechts’ 43 procent glipte door rood.

De scores van de andere bruggen zijn iets beter maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Bij de Bernhardbrug negeerde 37 procent het rode licht, bij de Alexanderbrug was dat 27 procent, bij beide bruggen werden de meeste overtredingen door fietsers gemaakt.

Bij de Zaanbrug werden in totaal 490 weggebruikers geturfd (in tien dagen), bij de Prins Bernhardbrug ging het om 245 weggebruikers en bij de Alexanderbrug om 191 passanten. Daar werd acht en vijf dagen onderzoek gedaan.

De rapportage is onderdeel van een Raadsinformatiebrief van wethouder Gerard Slegers over de voortgang van de veiligheid van de brugbediening. Nadat er gele vlakken met een zwart kruis zijn aangebracht zullen de passanten nogmaals geteld worden. Dan wordt duidelijk of de gele vlakken succes hebben.

Alleen op de twee provinciale bruggen, Julianabrug en Clausbrug, moet de gele markering met de zwarte kruisen nog worden aangebracht.

Naast de gele vlakken zijn er ook 22 extra camera’s op de bruggen geplaatst, gemiddeld twee extra camera’s per brug. Bij de Prins Bernhardbrug zijn vier extra camera’s aangebracht.

De extra veiligheidsmaatregelen hebben tot dusver € 265.538 gekost.

De foto boven komt uit een tweet van de Wormerlandse wethouder Harold Halewijn.