Cultuur-wethouder Sanna Munnikendam ontving als eerste het plan voor een scheepswerf op de Burcht dat door de Zaans Erfgoed-werkgroep Maritiem is samengesteld. De rest van de wereld moet nog een paar weken wachten.

De Burcht is volgens de Maarten Voster van de werkgroep een ideale plek: “een monument van nu op de plek van toen.”

De plannen zijn niet geheel nieuw. Al ruim een jaar ijvert de werkgroep voor een historische scheepswerf in het centrum van Zaandam. De eerste plannen werden in april 2018 gepresenteerd. In juli van dat jaar werd een maquette in het Monet-atelier getoond.

Voster sprak over de plannen bekend tijdens een inspreekronde bij de gemeenteraad van Zaanstad over het Centrum-Oost deel van MAAK.Zaanstad.

Bij de participatie over Centrum-Oost kreeg de werkgroep een goed gevoel. Maar dat verdween toen “zonder nadere toelichting ons voorstel van de hand werd gewezen. Naderhand kreeg de werkgroep weer goede moed na gesprekken met een aantal ambtenaren. Maar in de uiteindelijke plannen was de scheepswerf op de Burcht toen niet ingetekend, “onfatsoenlijk” volgens Voster. Hij deed daarom nogmaals de oproep om het voorstel op te nemen in Maak.Zaanstad.

En vandaar ook de overhandiging van het projectplan. Onder de vrolijke tweet gaat het verhaal verder.

De scheepswerf moet volgens Voster ook een schip in aanbouw krijgen, een fluitschip van zo’n 27 meter. En een ontvangstruimte voor bezoekers, een expositie, een horeca-voorziening en ruimte voor vrijwilligers en vaste staf (wij zijn benieuwd naar de financiële onderbouwing van het projectplan.)

Tijdens de bijeenkomst met de raad werd gesteld dat de Hogendijk – historisch gezien – een betere plek zou zijn, opgravingen maken ook duidelijk dat daar scheepswerven waren. Volgens Voster is er op de Hogendijk nu geen plaats en bovendien, het hele ‘Timmerrak’ zou scheepswerven hebben gehuisvest. Daar hoorde volgens Voster ook de Burcht bij: “daar gebeurde het”.

Via Twitter kwam de suggestie om De Melkmeid te herbouwen.

(Wij hebben trouwens ook een ideetje: waarom niet aansluiten bij de nieuwe Canon van Nederland waarin meer schaduwkanten van de Nederlandse historie aan bod komen, dan zou een slavenschip in aanbouw misschien ook wel een geinig idee zijn, de Vigilante van de bekende Zaanse slavenreder Aris van Broek bijvoorbeeld.)