Hoe vervuilend is Schiphol? Nauwelijks zegt Schiphol zelf. Heel erg zegt Greenpeace. Volgens onderzoek dat de milieuorganisatie liet doen, stoot de Schipholgroep per jaar 13,6 miljoen ton CO2 uit.

Schiphol zelf stelt dat CO2-uitstoot van het bedrijf gering is (35.000 ton) en ook nog eens gecompenseerd wordt door stroom van windmolens te gebruiken.

Het verschil zit in wat onder ‘Schiphol’ wordt verstaan. Greenpeace onderzoekt de Schipholgroep (inclusief de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Lelystad) en alle activiteiten die daar plaats vinden – inclusief de CO2 van alle getankte kerosine op de vliegvelden van de Schiphol Group.

Schiphol stelt dat niet zij maar anderen die kerosine verkopen en dus alleen de grondactiviteiten van de luchthaven meetellen. In 2018 werd 4.780 miljoen liter kerosine op de luchthavens van de Schipholgroep getankt (taxfree). Greenpeace stelt dat Schiphol ‘ketenverantwoordelijk’ is voor alle uitstoot op de luchthaven.

Die 13,6 miljoen ton is volgens Greenpeace ‘bijna evenveel als de uitstoot van alle Nederlandse auto’s in 2018 bij elkaar.”

KLM

In het Greenpeace-onderzoek dat is verricht door CE Delft is ook de CO2-uitstoot van de KLM meegenomen. Alle (wereldwijde) vluchten van in Nederland geregistreerde luchtvaartmaatschappijen zijn verantwoordelijk voor 13 miljoen ton aan CO2-emissies in 2017. De KLM is verantwoordelijk voor 8,6 miljoen ton CO2-emissies in 2018.

De uitstootcijfers van Schiphol en KLM kunnen niet bij elkaar worden opgeteld omdat er dubbeltellingen zijn (KLM tankt ook op Schiphol).

Lelystad

In 2019 zullen er ook tegen de 500.000 vluchten van en naar Schiphol zijn, net als in 2018. Het aantal vluchten in de eerste vijf maanden van 2019 (199.000) was net zoveel als het aantal in dezelfde maanden van 2018. Meer dan 500.000 is wettelijk niet toegestaan. Schiphol hoopte een deel van de vluchten te verplaatsen naar vliegveld Lelystad maar de opening van die luchthaven die voor april 2020 was voorzien is uitgesteld.