Vanaf 2021 mag er weer meer gevlogen worden op en van Schiphol. De grens van 500.000 ‘vliegbewegingen’ die afgesproken was is dan van de baan.

Voorwaarde is dan er met stillere en zuinigere vliegtuigen wordt gevlogen waardoor de overlast niet toeneemt. De overlast gaat dus niet afnemen door de nieuwe plannen.

Dat meldt de NOS op basis van ‘Haagse bronnen’. Het voorstel zou een compromis zijn tussen VVD en CDA (voor meer vliegen) en D66 en CU (geen groei). Hoeveel ‘meer’ er gevlogen mag worden, is nog niet bekend en zou vooral afhangen van hoe stiller en schoner vliegtuigen tegen die tijd zijn.

Dat vliegtuigen binnen twee jaar aanzienlijk minder overlast zullen opleveren is een riskante claim. De belangrijkste vraag wordt natuurlijk hoe dat bepaald gaat worden en wie daarover gaat.

Morgen (5 juli) zou een voorstel van minister Van Nieuwenhuizen in het kabinet besproken worden. Opmerkelijk is de passage dat de minister “de komende tijd met omwonenden en de luchtvaartsector gaat overleggen om draagvlak te creëren voor haar plannen.” Er wordt dus niet gevraagd of er draagvlak is, maar dat draagvlak moet ‘gecreëerd’ worden.

De afspraak tot dusver was dat het aantal vliegbewegingen beneden de 500.000 zou blijven. In 2017 werd die grens voor het eerst bijna bereikt (497.000), in 2018 was het 499.000 en in de eerste vijf maanden van 2019 is het net zoveel als in de eerste vijf maanden van vorig jaar: 199.000. Zakelijke vluchten en helikoptervluchten tellen in de berekening niet mee.

Eerder vandaag schreven we ook over de CO2-uitstoot van Schiphol.

Foto boven: Jan Lapére.