Snel stikstof-idee: maximum snelheid omlaag

snelwegen noordholland

Bouwen is een dingetje geworden Nederland, of beter gezegd: geen dingetje. Door PAS en PFAS liggen veel projecten stil en worden geen nieuwe plannen meer gemaakt.

Het kabinet wil boeren uitkopen, duurzame stallen, salderen, aftoppen… en misschien zelfs de maximum snelheid verlagen. Snel te realiseren en het levert ook veel op.

Een eenvoudige beslissing maar niet eenvoudig te verkopen. Hard rijden is een verworvenheid die de verstokte automobilist zich niet eenvoudig zal laten afnemen.

Hoeveel levert een lagere snelheid op?

Recente berekeningen van het RIVM wijzen uit dat verlaging van de snelheid naar 100 km in de buurt van natuurgebieden de meeste winst oplevert in de vorm van een lagere stikstofuitstoot. Verlaging van de maximum snelheid naar 80 zou extra winst op kunnen leveren, maar lagere snelheden niet meer omdat motoren van auto’s bij een lagere snelheid dan 80 minder efficiënt werken (en dus meer stikstof uitstoten), vrachtauto’s stoten het minst uit bij een snelheid van rond de 90 km.

UPDATE: het kabinet gaat waarschijnlijk 100 kom als maximum snelheid invoeren.

Hieronder de Rijkswegen in de omgeving. Er is maar één 80km-zone: een klein stukje A10 tussen Coentunnel en Nieuwe Meer. De rest van ring is 100 km. De snelweg richting Purmerend is 120 (en gaat langs een natuurgebied). De A9 is 120 à 130, een stukje A5 130.

snelwegen noordholland

 


Bronnen: berichtgeving AD (RIVM, stikstof en 100 km), Volkskrant (80 km), wegenkaart maximum-snelheden komt Rijkswaterstaat,

7 Reacties op Snel stikstof-idee: maximum snelheid omlaag

  1. Berry van Halderen says:

    Allemaal loze rekenmodellen, die nauwlijks aan de werkelijkheid gecorreleerd worden. Bewijs? Ga maar eens kijken op de A8 Westzaan en A10 oostring (en A5 en A9). Het gros van de mensen rijd daar buiten de file-tijd veel harder. En als er opstoppingen zijn dan is de uitstoot vanwege de snelheidswisselingen juist ook weer hoger.

    Daarom gaat deze maatregel niks, nada opleveren, omdat de werkelijke snelheid niet omlaag gaat, of plaats vind wanneer het toch niks uitmaakt.

    Maar op papier doen we wat. Milieu ridders blij, linkse pers blij, politiek blij. Wat een farce allemaal, tijd voor een grote schoonmaak in Nederland, te beginnen bij genoemde partijen zodat dingen die we echt moeten doen eens relevant zijn, en geen subsidie voor vakantievlucht makende, tesla rijdende fan-boy egos, gewoon schoonmaken, minder consumeren, onnodig autorijden en vliegen.

  2. Jaap Meeuwsen says:

    Ook deze maatregel zal niet opbrengen wat ze ervan verwachten.
    Men gaat ervan uit dat op bijvoorbeeld een 130 km per uur weg ook iedereen 130 rijdt echter dat is het grootste deel van de dag niet het geval.
    Diverse berekeningen tonen aan dat slechts 6 % van de gereden kilometers op deze wegen met een snelheid van 130 afgelegd werd.
    Verlaging van de snelheid naar 100 kilometer per uur zal een te verwaarlozen winst van 0,34 procent stikstofreductie tot gevolg hebben.
    Wederom een te overhaaste beslissing.

    • C.J.Bier says:

      De besparing zit niet in snelheid van 130 km/h te reduceren naar bv. 90 km/h. Het niet in de file staan geeft meer reductie als enige momenten geen 130 rijden. Gemiddelde snelheid van op de dag afgelegde afstand is 65 km/h.
      De vervuiling aan NOx is hoog bij een laag rendement van de verbrandings motor.
      Allemaal elektrisch rijden? we kunnen niet het elektrisch vermogen door het land leveren wat ingeleverd wordt met geen verbrandings motor. (s’avonds hangen we massaal de auto aan de stekker)
      De auto’s van voor 2008 opheffen? kunnen we beter naar de binnenvaart kritisch kijken, binnenvaart schip is gemiddeld 24 jaar oud.
      Cees

      • Jaap Meeuwsen says:

        Alles helemaal waar.
        Niet in de file staan is inderdaad de beste oplossing maar helaas een utopie. Files zullen er altijd blijven al gaan we allemaal autonoom elektrisch rijden, ook dan zijn de wegen op een gegeven moment vol.
        Helemaal niet meer rijden, dat is pas schoon. Maar ja, niet uitvoerbaar.
        Het moet meer tijd hebben in plaats van te paniekvoetballen.
        Wel eindelijk eens beginnen met de industrie, scheepvaart en luchtvaart aan te pakken.

      • Johan van Vliet says:

        De binnenvaart is ook al een flinke slag aan het maken l. Al jaren door ook gestroomlijndere rompen te maken. En vele schepen hebben al schonere motoren laten zetten. En de nieuwste schepen zijn ook diesel elektriesch. En ligen vaak aan de walstroom (wegens geluidsoverlast) Veel binnenvaart kan ook veel vervoer over de wegen weghalen. Dat scheelt ook vrachtwagens en bestelbusjes op de weg. Misschien scheelt het weer files.

        Groeten Johan

  3. P.A.Blokker says:

    als we nu eens de rekenmethode over de oppervlakte van Nederland nu eens gaan aanpassen zodat Nederland op papier 3 keer zo groot is, dan zijn all stikstof en CO2 bezuinigingen niet meer nodig, ik bedoel dat moet door deze regering toch een klein kunstje zijn om die aan te passen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>