De toegenomen leegstand in het winkelcentrum van Zaandam baart ondernemersclub BIZ Stadshart Zaandam zorgen.

Om leegstand te voorkomen en op te lossen wil BIZ kunst in etalages van lege winkels of pop-up zaken in die panden, het centrum opfleuren met meer groen en onderzoek laten doen naar hoe het winkelcentrum van Zaandam zich kan onderscheiden van andere winkelgebieden in de regio.

In de afgelopen maanden verdwenen Athletes Foot, Sneakerz, Footlocker en Mediamarkt. H&M staat al langer leeg, Boekenvoordeel en D-Reizen gingen failliet, Takko (Hermitage) staat leeg. Kiss Bakery opende een pop-up in het leegstaande Steps en ook in de oude ANWB-winkel komt een pop-up. Het Rozenhof staat grotendeels leeg. BCC verdwijnt van de Westzijde, daar verhuist ANS naar een kleiner pand.

Volgens BIZ stond in oktober vorig jaar in Zaandam bijna twaalf procent van de verkooppunten (38 winkels, horecabedrijven en dienstverleners) leeg, in januari 2022 is dat naar verwachting toegenomen tot bijna zestien procent.

Om het Stadshart van Zaandam aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers, ondernemers en vastgoed ontwikkelaars zijn er gesprekken met vastgoedeigenaars om leegstaande panden te sieren met kunst (samen met ArtZaanstad) of pop-up oplossingen. Ook is BIZ in gesprek met Zaanstad om te kijken waar de geplande groenvoorziening moet komen.

Volgens Biz moet er onderzoek komen om tot een ‘heldere marketingstrategie’ voor het Stadshart Zaandam te komen, want:

“het aanbod van het Stadshart Zaandam onderscheidt zich onvoldoende van steden als Haarlem, Amsterdam en Alkmaar. Dit maakt dat we echt moeten gaan kijken wat onze veranderde doelgroep verwacht van een aantrekkelijk centrum van Zaandam, om te verblijven, winkelen, wonen en beleven.”

Boven Sneakers, onder H&M, D-reizen, ANWB, Footlocker, Takko, Boekenvoordeel, Kiss (foto’s: De Orkaan – tenzij anders aangegeven)

(Google streetview)
(Edwin Wielenga)