Station Zaandam: fietsen geweerd, motor mag wel…

Burgemeester Jan Hamming en zijn wethouders Addy Verschuren, Sanna Munnikendam, Rita Visscher, Leny Vissers en Jeroen Olthof plakten vorige week een sticker op de Orkaan-fiets: “ATTENTIE Hinderlijk gestalde (brom)fiets.

Ze hadden samen besloten ‘bestuursdwang’ toe te gaan passen omdat er “hinder was ontstaan voor het rij- en voetgangersverkeer.”

Behalve dat we daar – als oppassende burger – van schrokken, vonden we het ook een beetje gek. De fiets stond namelijk ergens waar nooit een rijwiel rijdt of voetganger gaat: tegen de ‘tijdelijke’ noodtrap (43 treden) naar station Zaandam.

Maar goed, regels zijn regels. Binnen een uur in actie komen, anders ging de gemeente de fiets “op kosten van de eigenaar” verwijderen… maar dat is nog niet alles…

De brommers die daar stonden hadden geen sticker. Dat kan komen omdat ze later neergezet waren, maar ook omdat er ander beleid voor brommers en fietsers in Zaanstad is. Ze zijn weliswaar gelijk voor de wet, maar fietsen worden vaak meteen weggehaald door de fietsenophaaldienst van Zaanstad terwijl brommers door een apart bergingsbedrijf moeten worden afgevoerd. Dat gebeurt op andere tijden en minder vaak. Maar dat is nog niet alles…

Aa de andere kant van de trap, op de stoep, de deuren blokkerend voor de technische ruimte van het stadhuis, en voor duidelijke borden met verboden te parkeren, staan altijd motoren en brommers. Elke dag. Daarnaar hebben we handhavers gevraagd – die passeren deze plek namelijk dagelijks bij tientallen – en die hadden een eenvoudig antwoord: motoren mogen op de stoep, daar gaan wij niet over.

Zaanstad fietsstad? Wij hebben onze bedenkingen…

7 Reacties op Station Zaandam: fietsen geweerd, motor mag wel…

  1. Trudy Den Herder schreef:

    Het zou de gemeente sieren om juist meer plaatsen vrij te maken voor de geparkeerde fiets. Op werkdagen zie ik overal in de Zaanstreek een te kort aan plaatsen. In Zaandam moet je je fiets wel erg ver zetten, niet erg bevorderlijk om met de trein te rijden. Waarom krijgt die auto toch overal ruim baan? Daar waar het stadhuis staat, had een fietsenstalling horen te staan. Dichtbij het station kun je wel eens je fiets kwijt, maar dan mag je wel erg jong en lenig zijn, mij lukt het niet meer. In het stadhuis, zouden de fietsen lekker droog en warm staan.( alle ambtenaren naar de fietsenstalling zonder dak)

    Hoe heerlijk zou het zijn als de gemeente eens luisterde naar kwetsbare groepen in de Zaanstreek. Als de gemeente toch overgaat op het opruimen en mooier maken van het gebied rond het station, begin dan eens met eigen gemeentehuis, wat een naar gezicht dat afgeknabbelde zon wegnemende gebouw, er hangen lappen uit en rare dingen, nee, de burgemeester zou eens de achterkant ( de kont van zijn werkplek ) van zijn gemeentehuis moeten bekijken en daar iets aan moeten doen, en die fietsen gewoon laten staan, er voor zorgen dat het makkelijker wordt voor de fietser, ze stinken niet, slurpen geen energie en rijden niemand dood en maken geen lawaai.

    Wel moet er goede doorgang zijn voor mensen met een handicap, voor moeders met een kinderwagen enz, dat dan weer wel.

  2. visser schreef:

    Gemeente Zaanstad wil een autoluw centrum.
    En stimuleren de mensen met de fiets te komen
    En als de mensen op de fiets komen zijn de parkeerplaatsen vol.
    Dus worden de fietsen op plaatsen gezet waar ze eigenlijk niet mogen staan,
    en aangezien de gemeente nalatig is om voldoende parkeerplaatsen voor fietsen
    te creëren halen ze hun eigen beleid onderuit.
    En een tip voor de handhaving: motoren mogen niet op de stoep worden geparkeerd.
    Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan
    (zie artikel 10 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
    Het is dus niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.

    • Berry schreef:

      Ik hoop niet dat dat een serieuze tip is voor de handhavers tegen motoren; ik weet dat gemeente zaanstad soms handhavers de burgers pesten. Tot nu toe geld dat bijna iedere gemeente en zeker politie daar een redelijk beleid heeft.

      Misschien geen officieel gedoogbeleid, maar de reden dat het toch semi-gedoogd wordt is simpel; anders moeten motoren in de parkeervakken gaan staan waar het onmogelijk is te controleren of ze betalen en bovendien de al schaarse parkeerplaatsen bezet houden. Moet je kijken hoeveel mensen er dan geirriteerd zijn.

      De meeste motorrijders zullen hun motor zo zetten dat ze niet hinderlijk staan (op de foto boven heb ik m’n twijfels). Dan is het eerder een dienst aan de andere weggebruikers. Er zijn inmiddels zelf gemeentes die dit beleid hebben gemaakt, met als expliciete regel dat als er speciale motor-parkeervakken zijn, deze gebruikt moeten worden. Dan wordt er vaak erg opgetreden (Zandvoort bijvoorbeeld).

      • Kees schreef:

        Berry, let op: een motor mag in een parkeervak maar niet in een betaald parkeren vak. En inderdaad mogen gemeentes blij zijn met ons motorrrijders en iets gedogen anders was er helemaal geen plek voor auto’s noch fietsers.

  3. hans van loo schreef:

    Daar gaan wij niet over….nee dat is zo.

  4. Egbert Visser schreef:

    Gelijke monniken , gelijke kappen ! Maar het zal wel met het gewicht hebben te maken. Een fiets – als die niet vast staat met een kettingslot – til je zo op een auto of aanhanger. Daarnaast hebben scooters meestal een stuurslot en alarm. Handhavers zijn dan net als dieven, het moet snel en zonder lawaai!
    Heeft de Redactie al getest wat er gebeurd als ze hun fiets met een zwaar kettingslot aan die trap of een lichtmast vastmaken?

  5. Rob schreef:

    Motrorrijden doe ik niet, maar fietsen des te meer. In het fietsenpakhuis aan de Vinkenstraat is altijd een plekkie vrij en je fiets staat er nog veilig ook. Van een stukkie lopen is ook nog nooit iemand dood gegaan. Mijn auto parkeer ik in mijn eigen buurt soms 3 straten verderop, omdat er geen plaats is. Blijkt nochtans voor veel mensen teveel moeite te zijn: die zetten hem dan maar op de stoep.
    Motorfietsen horen niet op de stoep, je kan dan wel een lulverhaal ophangen over “redelijk beleid” of zoiets, maar het is gewoon asociaal. Wel eens aan gedacht dat een rolstoel ook vrije doorgang moet hebben? In het algemeen lijken mensen steeds meer een houding te krijgen hun eigen probleem op het bordje van een ander te gooien en in extremis is er gelukkig nog de overheid die je de schuld in de schoenen kan schuiven.
    Eigen verantwoordelijkheid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *