Aan de ambities ligt het niet, ProRail wil dat station Zaandijk Zaanse Schans “internationale allure” krijgt. Vooral door de perrontunnel op te knappen, en schrijven ze … “in de loop van 2017 is de tunnel gereed”.

De praktijk is anders. Eerder deze week lieten we toeristen aan het woord over de “allure”… ze zagen het niet. Een volgelopen smerige tunnel, een kapotte trap en een onvindbaar toilet.

ProRail schrijft op haar website dat de aanpassingen en de omtoveringen “nog niet helemaal klaar” zijn:

“We werken volop aan het opknappen van de perrontunnel. Deze tunnel wordt omgetoverd in de Zaanse stijl. Er komt een kunstwerk in de tunnel en meer verlichting. Dit kunstwerk is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de gemeente en ProRail. In de loop van 2017 is de tunnel gereed. Dan kan iedereen zien hoe mooi het is geworden. En zo krijgt het kleine station internationale allure.”

‘In de loop van 2017 gereed.’ Waar ging het mis? Mercedes Grootscholten, woordvoerder bij ProRail, schrijft aan De Orkaan dat het nog wel even kan duren, er is nog geen planning:

“Het duurt inderdaad veel te lang op station Zaandijk. Het weer heeft bijvoorbeeld niet meegezeten voor het aanbrengen van coating. We zijn in gesprek met de aannemer en hopen deze week een planning van hen te krijgen.”

Bij de gemeente Zaanstad legt men de zaak toch vooral bij de stationsexploitant neer:

“Het station is van ProRail. Een deel van de tunnel is van Zaanstad. Wij hebben ProRail gevraagd ook ‘ons’ deel aan te pakken. Er is constructief overleg met hen over het opknappen van het station en de tunnel. Er is al veel gedaan. ProRail is nu bij de vloer aangekomen. In de praktijk blijkt dat het aanbrengen van de coating niet zo eenvoudig is als het lijkt.

Dat het lang duurt is helder. Daar zijn wij niet blij mee, maar ProRail ook niet. We hebben de wens dat de situatie op het station en in de tunnel zo spoedig mogelijk verbetert. Er is zicht op een oplossing. Dat ProRail graag goed en zorgvuldig te werk wil gaan, begrijpen wij. Dat kost dus tijd.”

Geen concrete planning, geen einddatum, maar wel goede voornemens…


UPDATE: één van onze lezers heeft van ProRail te horen gekregen dat het werk in juli 2018 af is.


na ons eerste stuk kregen we nieuwe foto’s van de situatie bij het station, deze keer van Wilma Vloon. Boven een detail, onder het totaal. (Welk deel van de trap zou van ProRail zijn en welk deel van Zaanstad?)