Het goede nieuws komt heet van de naald uit Krommenie en gaat over Krommenie. Een groep van acht positief gestemde Krommenieërs heeft de moed opgebracht en erin gehouden om een nieuwe, papieren krant uit te geven. Tegen de stroom social en digitale media in.

Het eerste nummer wordt eind november in een oplage van 20.000 exemplaren huis-aan-huis verspreid in Krommenie (uiteraard), maar ook in Assendelft en Wormerveer.

Een blad over Krommenie en Krommenieërs voor Krommenieërs met zes redactionele pagina’s vol goede en positieve informatie en vrolijke foto’s, waarin het dorp voortdurend in het zonnetje staat als een veelkleurige gemeenschap. Daarom heet de nieuwe krant de Kameleon. En niet vanwege Hielke en Sietse Klinkhamer, de schippers van de Kameleon in Krommenie zijn geboren – auteur Hotze de Roos woonde van 1937 tot 1991 aan de Lijnbaan.

Presentatie Kameleon

Als er echt niet aan te ontkomen valt dan kan er ook bij hoge uitzondering slecht, nee minder goed nieuws in de krant komen, maar als het even kan vanuit een positieve invalshoek. “Bij een aardbeving kun je ook schrijven over de mooie initiatieven, de hulp die plaatsen in de buurt verlenen.” Dat vertelde Renée Vrijman, één van de acht leden van het redactieteam, de ongeveer vijftig lokale ondernemers die op 27 oktober in Atlantic de presentatie van het nulnummer bijwoonden.

Grote mond
Tijdens de eerste kennismaking met de Kameleon moet de potentiële adverteerders het water in de mond zijn gelopen, want advertenties in een krant vol goed en positief nieuws trekken veel meer aandacht en als lezers langer aan je producten denken dan stimuleert dat de kooplust. Het allerbeste nieuws was dat de Krommenieër horecaondernemer Ad de Lange (“Ik heb nou eenmaal een grote mond”) ervoor gaat zorgen dat de zes advertentiepagina’s gevuld worden en de krant kan verschijnen.

Het Trias VMBO wordt in ieder geval beter van de Kameleon, want leerlingen gaan de krant verspreiden en krijgen daarvoor het geld dat gebudgetteerd is voor de distributie. En die bijdrage gaat naar Dance for live dat de school steunt. Zo wil de Kameleon-redactie elke uitgave (acht per jaar) benutten om een goed doel uit Krommenie financieel te steunen met huis-aan-huis bezorgen als tegenprestatie.

Het idee voor de Kameleon is geboren aan de toog van Bar Babbels van Ad de Lange. Hij kreeg verrassend snel een aantal medestanders aan zijn zijde die de daad bij het woord hebben gevoegd. Er is twee maanden hard gewerkt aan de voorbereiding, waarin het geloof in de nieuwe krant en het enthousiasme een positieve groei doormaakten. Geen twijfel mogelijk: er is ruime voor nog een krant in Krommenie. Want de Krommenieër vaart onder valse vlag, mopperde een van de ondernemers (mopperen kun je wel aan de Krommenieërs over laten). “Ik betaal veel geld voor een advertentie. Dan sta ik onder de naam ‘Krommenieër’ in een blaadje vol Zaans nieuws”.

kameleon logoDownloaden op Facebook
De moderne tijd is niet helemaal aan de redactie voorbij gegaan, want wie gewend is nieuws digitaal te consumeren, kan de Kameleon op Facebook downloaden of per e-mail laten toesturen. Een website is er niet en zal er ooit wel eens komen. Bij nieuwe bladen is de website meestal eerder beschikbaar om de weg te effenen naar lezers en adverteerders. Maar Krommenieërs weten het natuurlijk beter.

Laten we het positief houden. En geloven in een Amerikaanse onderzoek waaruit blijkt dat je dag niet meer stuk kan als je positief nieuws hebt gelezen. Want dat blijft veel langer hangen dan al die ellende in de wereld waar we zo langzamer nieuwsmoe van worden. De Kameleon verdient het om uit te groeien tot een dagblad.

Doe de Kameleon-proef. Is dit stuk over de Kameleon:

  • positief?
  • sociaal?
  • opbouwend?
  • verbindend?
  • vernieuwend?

Als het aan ten minste drie van deze criteria voldoet dan kan het zo in de Kameleon.

Wat vindt De Orkaan bijzonder aan Krommenie? Hier een selectie.

Een bijdrage van Jaap de Jong