Strijd blijft over 30 km in Westzijde

Maximaal 30 km in de Westzijde, in ieder geval tot het Papenpad. Vlak voor de verkiezingen werd een motie met deze strekking door de raad aangenomen.

Wethouder Addy Verschuren was niet voor, het zou verwarrend zijn en de Connexxionbussen ophouden. Hij besloot de motie daarom ook niet uit te voeren. De 30 km-zone zou zelfs korter worden dan in de eerste plannen van de gemeente.

De indieners van de motie: Paul Laport (GroenLinks), Songul Mutluer (PvdA), Roland van Braam (SP), Ruud Pauw (ROSA,) en Jan de Vries (D66), laten het er niet bij zitten. Ze hebben vragen aan het college gesteld waarin gevraagd wordt de beslissing uit te leggen en met argumenten te ondersteunen.

“Kan het college aangeven wat de aanleiding is om de motie niet geheel uit te voeren? Is er een onderzoek beschikbaar dat het instellen van een 30-km zone op de Westzijde afraadt? Of is er een onderzoek uitgevoerd dat de nu gemaakt keuze als veiliger beschouwt? Zo ja, kunt u die met de raad delen?”

Ook wordt gevraagd of deskundigen zijn geconsulteerd, wat de ideeën van Connexxion zijn, waarom verwarring kan ontstaan, of er echt een negatief advies van politie is en of het college bereid is te gaan handhaven (omdat dat wel degelijk mogelijk is).

De motie werd ingediend door GroenLinks, SP, PvdA, D66, ZIP en ROSA en kon daarmee voor de verkiezingen op een meerderheid (21 zetels) rekenen. Complicerende factor is dat van die meerderheid nu nog maar 17 zetels over zijn.

8 Reacties op Strijd blijft over 30 km in Westzijde

  1. Hans Kuyper schreef:

    De laatste zin is gelukkig onjuist. Ook de PvdD en DENK zijn voorstanders van 30 kilometer, waardoor er nog steeds een raadsmeerderheid is.

  2. Bas schreef:

    Het antwoord op het voorrangsprobleem is een uitritconstuctie.
    Uitgebreid artikel:
    https://twitter.com/ZaanseFB/status/985139322671239169

  3. Rob schreef:

    Utrecht is inderdaad al veel verder dan Zaanstad. Het voornemen is binnen 10 jaar in vrijwel de hele stad, dat zijn zo’n 600 wegen, het verkeer naar 30 km te brengen. Daarvoor moet dan wel de weginrichting worden aangepast. Kost een paar centen, maar veiligheid is wel wat waard. En Utrecht is niet de enige gemeente die dit gaat doen …

    https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskunde/2016/03/16/utrecht-gaat-maximum-snelheid-overal-naar-30-kmu-brengen/

    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1731096/maximumsnelheid-naar-30-km-u-in-stad-utrecht-kost-zon-200-miljoen-euro.html

  4. Jaap schreef:

    Tssss, wat zal ook dit geneuzel alweer gekost hebben zeg.
    Gewoon 30 km tot de Vincent van Goghweg, daarna moet je verder toch weer 30 km in de Westzijde.
    En het is lastig voor de stadsbussen ? Mooie snelheid voor die dingen hoor, ze zouden daar niet sneller mogen rijden, is niet de eerste keer dat ik bijna van de fiets gereden ben door zo’n kreng.

    • Egbert Visser schreef:

      De eerste buschauffeur die een bekeuring krijgt voor te hard rijden moet nog geboren worden. Er zijn er genoeg die de vouwen uit je broek rijden niet alleen in de Westzijde maar ook in de Vinkenstraat en in woonwijken als Westerwatering en Westerkoog ! Maar inderdaad, van mij mag de hele Westzijde in Zaandam en het Zuideinde, de Raadhuisstraat, Lagendijk en Hoogstraat in Koog plus het stukje Lagedijk tot de Guisweg in Zaandijk ook 30 km zone worden. Het stuk Lagedijk tussen de Guisweg en Willem Dreeslaan is al 30 km zone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *