De Thorbeckeweg (N516) is druk. En wordt steeds drukker. Er zijn plannen voor verbreding, een extra afslag of zelfs ondertunneling.

Die laatste optie is het duurste. Maar als ooit de Achtersluispolder als woon- en werkgebied ontwikkeld gaat worden, ligt de Thorbeckeweg als drukke verkeersader danig in de weg.

De plannen om de Prins Bernhardweg (A7) tussen de A8 en de rotonde bij het ZMC te ‘downgraden‘ zal de druk op de Thorbeckeweg doen toenemen. Ook nieuwe ontwikkelingen op Hoogtij en Zuiderhout (IKEA?) zorgen voor meer verkeer.

De grote opknapbeurt van de Thorbeckeweg in 2017 heeft de drukte nauwelijks verlicht. Sterker nog: de belijning en bebording moet op de schop omdat er onduidelijke en daardoor gevaarlijke situaties ontstaan.

Hoe druk is de weg eigenlijk? Per dag kwamen in 2017 gemiddeld 43.000 voertuigen over de weg. Dat is overigens 3 procent minder dan in 2016, maar in de peride 2012 – 2016 groeide het verkeer met 23 procent.

Over 2017 zijn geen gegevens van de andere wegen in de buurt, maar in 2016 reden er dagelijks 36.000 motorvoertuigen over de Den Uylbrug en 22.000 over de Wibautstraat. Ook de Den Uylbrug laat een forse groei zien. Bij de Wibautstraat is de groei iets minder extreem maar ook daar neemt het verkeer toe.

Cijfers uit de verkeerskaart van Zaanstad.