80 km op de A8. Zaanstad was ervoor. Oostzaan wilde het. De Werkgroep A8/Coenbrug zag het graag zo snel mogelijk ingevoerd. Maar Rijkswaterstaat wilde het niet omdat het “haaks zou staan op het beleid van het ministerie.”

Maar plots is er een streepje licht voor de voorstanders: er wordt onderzoek gedaan naar de “effecten van het aanpassen van het snelheidsregime van de A10 en A8.”

Die belofte staat in de ‘Afsprakenlijst Bestuurlijk Overleggen MIRT, 21 en 22 november 2018’ en MIRT staat voor ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’. De exacte tekst:

“Vanwege de relatie tussen de Corridorstudie en het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid zal binnen de programmalijn Netwerken Ringen en de Stad, waar wordt gewerkt aan ontwikkelperspectieven voor Verstedelijking en Bereikbaarheid in de MRA, ook worden gerapporteerd over de effecten van het aanpassen van het snelheidsregime van de A10 en A8 op onder andere doorstroming, leefbaarheid en luchtkwaliteit.”

(De Corridorstudie is de studie naar het verkeer tussen de Hoorn en Amsterdam, de MRA is de Metropoolregio Amsterdam).

In september liet Rijkswaterstaat (RWS) nog weten dat

het verzoek tot het instellen van 80 km zal niet worden doorgevoerd, omdat enerzijds de wettelijke normen niet worden overschreden en anderzijds omdat deze snelheidsverlaging haaks staat op het vigerende beleid van het ministerie van I&W.”

Dat verzoek kwam van de gemeente Zaanstad. Een raadsmeederheid had het college de opdracht te geven om bij de rijksoverheid te pleitten voor het invoeren van een 80 km-zone op de het hele stuk van de A8 dat door Zaanstad loopt.

Ook de gemeente Oostzaan is al eerder via een motie opgeroepen daarvoor te pleiten bij de regering.

De werkgroep A8 / Coenbrug is verheugd over de (voorzichtige) ommezwaai.

Foto: Google Streetview