Volgens de NOS staat in de nieuwe Milieu Effect Rapportage (MER) voor Schiphol dat het vliegverkeer kan groeien naar 540.000 zonder dat daarbij de veiligheid in het gedrang komt. Nu is de grens 500.000.

Als het alleen om geluidshinder zou gaan, zijn zelfs 560.000 vluchten mogelijk, vooral omdat er volgens de MER stillere vliegtuigen zijn gekomen.

Afspraken over het aantal vluchten vanaf 2020 moeten worden gemaakt met de luchtvaartsector, bedrijven, omwonenden, milieuorganisaties en lokale en provinciale overheden.

De uitbreiding van het aantal vluchten staat al jaren ter discussie. Tot en met 2020 is een maximum van 500.000 afgesproken. Maar die grens heeft de nationale luchthaven al vrijwel bereikt.

In 2017 waren het er 497.000. In 2018 zit Schiphol t/m november op 423.000 vluchten wat gelijk is aan dezelfde periode vorig jaar. Ook dit jaar zal de 500.000 dus benaderd worden.

Schiphol sjoemelt wel een beetje, ruim 12.500 zakelijke privévluchten zijn bijvoorbeeld niet meegerekend.

De nieuwe baas van Schiphol, Dick Benschop, heeft wel z’n vraagtekens gezet bij de groei, maar die kon wat hem betreft alleen beperkt worden als vliegveld Lelystad er echt kwam. En daar is ook niet iedereen het over eens. In NH2050, de Omgevingsvisie van de provincie Noord-Holland, wordt nog steeds uitgegaan van openstelling van Lelystad in 2020. Zaanstad wilde aanvankelijk een Lelystad-lobby maar trok deze steun na kritiek van ROSA later weer in.

Foto boven: Jan Lapére.