De Dam in Zaandam. Iets om trotst op te zijn? Nog niet echt, geparkeerde fietsen en brommers worden verwijderd, maar rijdende exemplaren hebben vrij baan.

De nieuwe coalitie wil meer uittrekken voor handhavers, handhaven van het fiets- en bromverbod op de Dam zou een mooie test-case zijn.

De dag-en-nacht-burgemeester van Amsterdam-Noord, Bas Kok, vond dat de ‘metro naar Zaandam’ maar weer eens op de agenda moest en twitterde “Zaanse Dam heeft volop ruimte voor toeristen, en ligt net zoveel kilometers van de Amsterdamse Dam als de Cruijff Arena. Snel die Coenbrug en metro via NDSM aanleggen.” Instemming vanuit de Zaanse politiek was zijn deel.

Toen we uitgelachen waren (“snel metro aanleggen”), keken we naar de foto: het stadhuis van Zaanstad. Misschien komt Bas niet zo vaak naar Zaandam (logisch, er ligt nog geen metro), maar dat ligt dus echt niet aan de Dam.

En volop ruimte voor toeristen? Misschien moet de Dam dan eerst wat veiliger, tenzij de toeristen graag omver gereden willen worden.

Met die Dam heeft Zaanstad genoeg problemen, bijvoorbeeld met het nachtelijk uitgaansgebied en de wachtende taxi’s die op zebrapad en fietspaden wachten om klanten op te pikken. Naar aanleiding van dat bericht zette Karin Singeling bovenstaande foto op Facebook: “De Dam is al een tijd voetgangersgebied, er wordt volop gefietst en gebromd.”

Wie op De Dam komt, kan dat bevestigen, het fiets- en bromverbod wordt massaal genegeerd. Fietsers en brommers scheuren langs de rand van de terrassen. Voor spelende kinderen (en voor toeristen) een gevaarlijke omgeving.