Deze zomer start een onderzoek naar een ‘ongelijkvloerse kruising’ bij de Guisweg. Het idee is dat het spoor blijft liggen en er een weg onderdoor komt.

De studie duurt tot de zomer van 2021.

Dat betekent dat een tunnel nog jaren kan duren. Verkeers-wethouder Slegers beloofde eerder dat er pas meer treinen op het traject zouden worden toegelaten als er een tunnel was. NS en ProRail gingen uit van ‘uiterlijk 2018’ bij de uitbreiding van het treinverkeer. Het zou om 50 procent meer treinen gaan.


Hier de 5 belangrijkste onderdelen van het plan.


Ook zijn er plannen voor woningbouw in het gebied. Joke Geldhof, gedeputeerde van provincie Noord-Holland zegt in het persbericht van Zaanstad:

“De omgeving van het station Zaandijk Zaanse Schans heeft de potentie uit te groeien tot een aantrekkelijk gebied om te wonen en recreëren. Dat vraagt om goede bereikbaarheid. En om woningen en voorzieningen om de groei op te vangen – in het bijzonder in gebieden rondom stations.”

Omwonenden, sportclubs en bedrijven zullen “nauw betrokken” worden bij de plannen. Rond de zomer van 2019 vindt ook een informatiebijeenkomst plaats.

Bij het ministerie is nog wat geld voor het project. Eerder zette Zaanstad nog in op een tunnel onder de weg (eigenlijk een heel ondergronds spoor vanaf Zaandam).