De uitslagen van de draagvlakonderzoeken naar betaald parkeren in de Kogerveldwijk en op het Zaaneiland worden niet zoals gepland deze maand (juni 2025) al openbaar gemaakt. Het is ‘iets vertraagd’ laat wethouder Gerard Slegers via zijn woordvoerder weten, maar ‘binnenkort’ krijgen de bewoners een brief van de gemeente.
Zaanstad heeft in februari 2025 bewoners van het Zaaneiland gevraagd of ze voor of tegen betaald parkeren zijn. Een aantal bewoners had om zo’n meting gevraagd vanwege parkeeroverlast. Veel automobilisten parkeren op het Eiland omdat daar nog gratis gepareerd kan worden. De oplossing is eenvoudig aldus Zaanstad: ‘Betaald parkeren kan de parkeerdruk in uw wijk verlichten’. Invoering op Zaaneiland betekent waarschijnlijk dat de parkeerdruk elders (Havenbuurt) gaat toenemen.
Het Zaaneiland staat nog het één ander te wachten. In de nabije omgeving van het eiland wordt fors gebouwd in de komende jaren: 1.158 woningen met 543 parkeerplaatsen (Figaro, Badhuisweg, Catharina, Houthavenkade, Dukra). En met gemiddeld meer dan 120 auto’s per 100 huishoudens in Zaanstad hoef je geen rekenwonder te zijn om uit te rekenen hoe groot het tekort wordt.
Zaaneiland, Havenbuurt en Westerwatering worden dan ‘aantrekkelijke’ alternatieven. In de Muziekbuurt in Westerwatering wordt in oktober 2025 al betaald parkeren ingevoerd.
Bij de draagvlak-enquete moet per straat minstens 40 procent van de bewoners reageren, als daarvan meer dan de helft voor is, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Maar ook als een minderheid het wil, kan dat gebeuren, namelijk als alle straten er omheen wel voor zijn.
Kogerveldwijk
Het onderzoek in de Kogerveldwijk omvat naast Kogerveld zelf ook de Hofwijk (Hof van Zaenden, Hof van Blois, Pro Patriastraat, Oostzijde), de Boerejonkerbuurt (Paltrokstraat, Jonkerplantsoen, Oostzijde, Hondemanstraat, Slachthuisstraat) en de nieuwbouwwijk Oostzijderveld/Oostzijderpark. Het is het hele gebied tussen A7, A8 en de Zaan.
In deze wijk wordt fors gebouwd. Oostzijderpark (500 woningen) is grotendeels klaar, aan de Paltrokstraat (Schoen, Holleman – 238 woningen) en aan de Slachthuisstraat (Timbr, 160 woningen) wordt gebouwd en er zijn plannen voor ondermeer Kan Palen/Kan aan de Zaan (750 woningen), Jonker Juffer (100 woningen), Hilko/Zaanwerf (116 woningen), Hondemanstraat en Touwen. In totaal zou het om zo’n 3.000 nieuwe woningen.
Door Piet Bakker op basis van informatie van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan (Badhuisweg Zaaneiland).
klinkt erg alsof daar in de buurt een ambtenaar van de gemeente woont die gewoon met zn boven modaal salaris een parkeerplaats voor de deur wilt houden.... geen rondjes wil rijden om een plekkie te zoeken. Maar als dan blijkt dat betalen om je ijzerenkoe te stallen op straat niet werkt met betaald parkeren, dan verhuizen die mensen weer en begint het gezeur opnieuw elders.
laat ik het zo zeggen. ik heb geen vertrouwen in het verhaal dat de gemeente te belangen van bewoners behartigt. Hoe ze dat vertrouwen zijn kwijt geraakt... nou, dat begint misschien al bij simpelweg informatie op de site en dingen willen regelen of aanvragen. verschrikkelijk! en hand in eigen boezem als het mis gaat.... nee hoor, tuurlijk niet. gewoon beter lezen mevrouwtje.... joh!
wil jij wonen in de kogerveldwijk dan kan dit uiteraard zonder auto. contract opstellen en probleem is opgelost voor de nieuwkomers.
jah we moeten toch ergens een streep trekken.
want er is geen ruimte en we houden het graag groen.
openbaar vervoer is goed te doen in de wijk.
voldoende deel auto s beschikbaar stellen voor de nieuwe gemaakte parkeerplaatsen.
zzpers met bedrijf auto geregistreerd bij het inschrijfadres van de zaak. helaas maar niet iedereen heeft een kantoor elders. ( geld niet voor de nieuwkomers )
Meer suggesties zijn welkom. 🫡
om het betaald parkeren effectief te testen natuurlijk.graag een tarief van €8,00 per uur hanteren. dan zien we of het parkeerprobleem zich hierbij gaat oplossen. 🤭
En zo gaan we gewoon verder. Hoornseveld, Peldersveld enz., tot in heel Zaandam betaald parkeren is ingevoerd. Met niet 1 extra parkeerplek erbij.
Kan iemand mij hier uitleggen hoe betaald parkeren het parkeerprobleem op gaat lossen? Woonachtig in Kogerveld, is het met name in de avonduren zoeken naar een parkeerplekje. Naar mijn bescheiden mening zal betaald parkeren precies helemaal niets uithalen. Er komt geen parkeerplek bij, er komt geen auto minder. Resultaat: de kas van de gemeente gespekt, de bewoners blijven rondjes rijden voor een parkeerplekje.
Begin eens met het in kaart brengen van alle bedrijfswagens/bussen/auto’s/taxi’s die in de straten geparkeerd staan. Als die eens bij het bedrijf geparkeerd zouden staan, blijven er hier in de straten plekjes over. Want de eigenaar van de bedrijfsbus heeft ook vaak een eigen auto… (en soms de partner ook) en dat betekent minimaal drie voertuigen op één adres. Reken ik de inwonende volwassen kinderen (die op geen enkele manier weg kunnen) met een eigen auto niet eens mee.
Ik ben er helemaal mee eens met deze schrijver
Goed idee. Wat als de als het bedrijfspand ook het woonadres is, zoals bij 99,9% van de zzp'ers?
Ik ben voor betaald parkeren. Staat nu vol met busjes, aanhangwagens, caravans en een enkele verdwaalde camper.
Voor de bewoners is er geen plaats als je 's-avonds van je werk thuis komt. Lijkt me niet de bedoeling.
En nee, ik preek niet voor eigen parochie want ik heb 2 parkeerplaatsen in de garage.
Caravans en campers mogen slecht kort geparkeerd staan. Kwestie van handhaving.
En dan krijg je wel een vergunning om te parkeren met je camper met een normaal kenteken. Lastig en juridische haarkloverijen tot gevolg.
Al die bedrijfsvoertuigen met een V kun je gemakkelijker een verbod voor maken
De vertraging geeft meer ruimte om het rapport aan te passen naar het idee wat de wethouder Sleehers acceptabel vindt.
We zijn het gewend van ons stads bestuur
Dalend vertrouwen dus
Precies! Betaald parkeren spekt alleen de gemeente kas. Al die nieuwe woningen die er gebouwd worden hebben een niet realistische parkeernorm en omdat er gekozen wordt voor meer woningen (extra inkomsten) en niet voor een leefbare wijk waar de bewoners ook hun auto kunnen parkeren, blijft het "parkeerprobleem" in stand gehouden door een star gemeentebestuur dat vast blijft houden aan het door de strot willen duwen van het openbaar vervoer, ipv het luisteren naar de inwoners en het zien van de realiteit. We willen met de auto en niet met het openbaar vervoer.
Er is dit jaar een hoorzitting geweest i.v.m. de komst van een Hotel op Hogendijk 147 t/m 149. Hier is door de bewoners de overlast aangevoerd m.b.t. parkeerproblemen en verdere overlast.
De onafhankelijke commissie, die overigens door Gemeente Zaanstad ingehuurd is en betaald wordt, oordeelde de bezwaren als ongegrond.
Gemeente Zaanstad heeft zelf al erkend dat het parkeerbeleid gefaald heeft.
Wie heeft er hier boter op het hoofd?
Had de Havenbuurt dan niet ook bevraagd moeten worden? Of gebeurt dat pas als de gemeente door hun beleid ook daar de overlast opgevoerd heeft?
Kijk, wij bezorgen u nu veel overlast, maar als u ons betaald dan zorgen wij dat het minder vaak voorkomt. Dan beschermen wij u. Waar ken ik dat toch van?
Wat hierboven al gezegd is: betalen voor een parkeerplaats gaat de overlast niet wegnemen. Wellicht een echte oplossing zoeken. Meer parkeerplaatsen zou een goede eerste stap zijn.