In november van dit jaar vieren we een bijzonder jubileum. Dan is het tien jaar (10!) geleden dat we voor het eerst schreven over de op handen zijnde vervanging van de bruggen in de N203 in Krommenie. Die waren aan het eind van hun levensfase en moest ‘voor de komende 100 jaar gereed gemaakt worden voor veilig weg- en vaarwegverkeer’.
Het zou – hou je vast – in april 2016 klaar zijn, in 2017, misschien in 2023 en in 2026-2028. Dat laatste geldt nog steeds: begin 2027 moet het werk beginnen. Sinds oktober 2022 worden de bruggen over de Nauernasche Vaart niet meer bediend, in 2024 zijn noodreparaties uitgevoerd.
Beide bruggen moeten vernieuwd worden omdat ze volgens de provincie ‘het einde van hun levensduur naderen’. Het werk wordt ‘naar verwachting vanaf begin 2027’ uitgevoerd. Dat gaat vooral grote gevolgen hebben voor de bewoners van de Vaartdijk.
Informatiebijeenkomst
De Provincie is druk bezig om in beeld te krijgen hoe de brug vervangen moet worden en welke gevolgen dit heeft voor het verkeer. Na de zomervakantie is er een informatiebijeenkomst voor inwoners van Krommenie en Assendelft en voor andere geïnteresseerden.
De bewoners aan de Vaartdijk (ten zuiden van de brug) worden nu alvast meegenomen ‘in de dilemma’s en keuzes waar wij voor staan. Wij verwachten namelijk dat vooral zij veel zullen merken van de werkzaamheden, omdat die van invloed zijn op hun bereikbaarheid’.
Op woensdag 2 juli is een informatiebijeenkomst voor de aanwonenden van de Vaartdijk in de Bonte Belevenis, Vaartdijk 25B. Om 19.30 uur is er een presentatie over de vervanging van de Brug Krommenie.
Door Piet Bakker op basis van persbericht Provincie Noord-Holland en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Michel Schermer (De Orkaan).
De bevoorrading zal nu ook niet gebeuren dmv een boot omdat de bruggen niet opengaan. Boten die in hun achteruit van de westnollendam gaan varen naar Forbo is en blijft een beetje vreemd. 3 bruggen voor enkel Forbo en 10 halfweg gezonken plezierbootjes aan de vaartijd is en blijft belachelijk duur. Ook Forbo zal op een dag vertrekken. Neem als voorbeeld vele Zaanse bedrijven. Het geld besteden aan doortrekken A8 naar A9 is een betere besteding van tijd en geld.
Sinds dat de Vaartbrug is gerenoveerd is het voor ons als bewoners aan de Vaartdijk onmogelijk om nog op het Alkmaardermeer te komen zonder uren om te varen via het Noordzeekanaal en de Zaan.. voorheen kon je op een knop aan het remmingwerk drukken om brugbediening aan te vragen, en tegenwoordig moet je er eerst heen varen.. dan een qr code scannen waarna de brug 24 uur later pas bediend kan worden.. op mijn mailtjes naar Havens@zaanstad.nl word ook nooit gereageerd.. schande dat gemeente Zaanstad zo met haar inwoners omgaat
De Vaart enkel nog gebruiken voor afvoer van polderwater. Geen brug functie meer toepassen ook op de padlaan niet. Eigenlijk gewoon zo laten en/of vaste brug.
Scheepvaart wordt nu niet meer toegepast en dit continueren. Kleine schepen via westzaan -sluisje.
Scheelt geld/file/onderhoud/
behalve dan bevoorrading van de forbo
Ik hoop dat Krommenie niet al het sluipverkeer te verduren krijgt. Verder is het kapitaalvernietiging als de 0-plus variant werkelijkheid zou gaan worden.