Vanaf 1 januari 2017: milieuzone Amsterdam

Vanaf 1 januari 2017 mogen bestelauto’s van voor 2000 met een dieselmotor de milieuzone Amsterdam (bijna alles behalve Amsterdam-Noord) niet meer in.

Vanaf 1 januari 2018 krijgen ook taxi’s, touringcars en brom/snorfietsen te maken met een milieuzone.

Vanaf 1 mei wordt een boete van € 90,- uitgedeeld als er illegaal een milieuzone wordt binnengereden. Tot die tijd wordt volstaan met een waarschuwing. Het is wel mogelijk ontheffing te kopen.

Mag je de stad nog in? Dat wordt automatisch gecheckt als je de IJ-tunnel inrijdt. Op een groot bord naast de ingang van de tunnel verschijnt je kenteken met de mededeling dat vanaf 1/1/2017 welkom bent of niet.

Het is ook mogelijk om hier online je kenteken te checken.

kentekencheck

Vanaf 1 april 2017 komen “oude en vervuilende voertuigen” ook niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning.

5 reacties op Vanaf 1 januari 2017: milieuzone Amsterdam

  1. Harm breek schreef:

    Jammer de kleine man word weer geweert en gediscrimineerd ,als dus weinig geld heb weert amsterdam je ,leve de rijken dus .of je nu naar je specialist moet of niet ,je mag er niet meer komen ,ik mag wel onder de rook ,vervuiling en die word steets groter van de HEMCENTRALE .HEMWEG deze draait volop en maakt de lucht boven zaanstad vlink vuiler ,schijnheilig dus .
    Maar daar word niet naar gekeken ,en haal zoveel mogelijk bomen weg ,deze zorgen ook voor een schone lucht ,maar geven blaatjes ,die moeten dus ook wijken ,wat een schijnheilige meute daar in amsterdam ,ik ben een amsterdammer ,maar schaam me voor het gedrag van nu ,jammer discrimineerende organisatie terweil ze zeggen dit niet te doen ,jammer van deze mentaliteit
    Mvg harm breek zaandam

  2. Henk van Vegten schreef:

    Tussen de provinciale weg Zaandam en de Hemweg Amsterdam vaart een veerpont met een fijne dieselmotor, het bouwjaar 1931 (echt) ik veronderstel dat die ook uit de vaart wordt genomen op genoemde datum?

    Hebben jullie die wel eens zien walmen? 24/7 365 dagen per jaar.

    • Rob schreef:

      Dat hoop ik niet. Die oude veerboten zijn behoorlijk betrouwbaar. Toen Amsterdam zijn oude veerboten achter het CS verving door moderne jetveren was het aanvankelijk niets dan ellende. Dat heeft heel wat jaartjes aan kinderziekten opgeleverd.

      Maar vooruit, als Amsterdam een tunnel onder of een brug over het IJ voor fietsers wil bouwen is ook dat punt zo opgelost.

  3. Ed Warlich schreef:

    Is er wel gedacht aan ‘schone’ dieselmotoren?
    Motoren die niet roken?
    Ik ben al jaren bezig met het rustig opwarmen van de auto alvorens er echt gas
    gegeven wordt met als resultaat dat deze niet vervuilend is.
    De APK is toch degene die bepaald of de motor afgekeurd wordt of niet?
    Laat deze dan opschroeven, want APK heeft anders geen nut meer.

  4. David schreef:

    Ik woon en werk in twee verschillende gemeenten maar het is wel dezelfde straat. De afstand stelt geen niets voor maar door een ongelukkige blessure kan ik al jaren niet op de fiets naar mijn werk. Als ik het goed begrijp dan is het milieutechnisch geen enkel probleem om met mijn tweetakt DKW motorfiets uit 1938 naar mijn werk te gaan en is mijn viertakt Honda brommer -die ik zo goed als altijd gebruik omdat het met een verbruik van 1:75 goedkoop is- een rijdende milieuramp.

    De gemeente Amsterdam wil heel graag van alle bromscooters af omdat de bestuurders hiervan nogal wat overlast veroorzaken en scooters vaak voor criminele activiteiten worden gebruikt. Dat punt kan gewoon niet ontkend worden. Het aanhouden en maken van foto’s van de bestuurder icm de scooter had niet geholpen. Maar er is een strohalm die door de gemeente dankbaar gebruikt wordt. Milieu… Laten we dan maar iedereen pakken die op een brom of snorfiets ouder dan 1-1-2011 (dus in 7 jaar afgeschreven) rijdt.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *