Minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat gaat niet meebetalen aan de verbinding tussen de A8 en de A9 waar al tientallen jaren over wordt gesteggeld.

De Provincie Noord-Holland had een nieuw plan ingediend waarbij verwacht werd dat het Rijk fors bij zou springen. Harbers is dat niet van plan: “het Rijk kan niet financieel bijdragen aan de verbinding tussen de A8 en A9.”

Daarmee lijkt het plan definitief van de baan. De minister wil zelfs niet met de provincie praten over de plannen.

Gedeputeerde Jeroen Olthof (PvdA) zei eerder: “De investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim € 900 miljoen. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase.”

De exit van de A8-A9-verbinding werd op maandag 11 april in Tweede Kamer beklonken tijdens de vergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat toen het ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’ (MIRT) aan de orde kwam.

Geen gesprek

Kamerlid Harry van der Molen (CDA) vroeg:

“De verbindingsweg tussen de A9 en de A8 is fors duurder uitgevallen. Er moet een verdiepte ligging komen waardoor het project ruim 800 miljoen euro duurder uitvalt. Dit kan onmogelijk alleen door de provincie Noord-Holland worden opgehoest. Is de minister al in overleg met de provincie over deze nieuwe verbinding en de weg vooruit voor dit project?”

De minister (foto boven tijdens het debat) was kort en duidelijk:

“Dan nog de verbindingsweg tussen de A8 en de A9, waar de heer Van der Molen naar vroeg. Ik geef grif toe dat er een paar vragen aankomen met een paar teleurstellingen. Bij de uitvoeringsagenda Aanpak Noordkant Amsterdam uit 2013 is al afgesproken dat het Rijk meer het project A8/A7 uitvoert en de provincie dan de verbinding A8/A9. Dus dat zijn echt de afspraken die destijds zijn gemaakt, inclusief de afspraak dat het Rijk niet financieel kan bijdragen aan de verbinding tussen de A8 en A9.

Als de vraag dus was of ik bereid ben om over dat concrete project in overleg te gaan met de provincie, dan beroep ik me toch op die afspraak en dan is dat voor mij ook reden om daar niet het gesprek over aan te gaan.”

Stelling van Amsterdam

De plannen werden bijna vier maal zo duur omdat de weg ‘onzichtbaar’ in het landschap zou worden aangelegd. De extra kosten waren voor 40 ingrepen in het gebied rond de Stelling van Amsterdam.

In 2017 stelde ICOMOS, de organisatie die voor de UNESCO de A8-A9-alternatieven onderzocht, dat alle alternatieven waarbij de Stelling werd doorsneden ‘onacceptabel’ waren. De Stelling zou haar status als werelderfgoed kwijtraken als de verbindingsweg doorging. Dat was voor het Ministerie van OCW onbespreekbaar.

Met de nieuwe plannen hoopte de provincie de UNESCO tegemoet te komen. Dat was dus een gokje, net zoals er gegokt werd op honderden miljoenen van het Rijk.

Het NHD tekent uit de mond van een woordvoerder van de provincie op dat die toch graag in gesprek gaan met de minister. Maar die heeft dus al gezegd daar geen trek in te hebben.

Lees ons hele A8-A9-dossier