De één noemt ze ‘mollengangen’, de ander ‘verkeersruggen’ en wij hielden het op ‘verkeersbarrières’. In ieder geval maken de betonnen objecten midden op de Westzijde veel los. Weggebruikers en omwonenden maakten zich zorgen om de veiligheid. De barrières waren namelijk lastig te zien. Inmiddels zijn in twee van de drie betonnen jongens paaltjes geschroefd, de aangekondigde verkeersregelaars waren nog niet te bekennen vrijdagochtend.
Het is sowieso even een rommeltje op het stuk Westzijde tussen de Dekamarkt en de Vincent van Goghweg. Ongeveer ter hoogte van snackbar Bolke de Beer is er een rijbaan afgesloten vanwege werkzaamheden aan de weg, daar zijn overigens wel verkeersregelaars aanwezig. (Onder de afbeelding gaat het artikel door.)
Even verderop liggen de drie mollengangen, verkeersruggen of verkeersbarrières tussen de Frans Halsstraat en de Vincent van Goghweg. Die zijn daar aangelegd omdat er, zeker in de avonduren, met regelmaat te hard wordt gereden. De maximaal toegestane snelheid is 30 km/u. Gisteren verscheen er al een Orkaan-artikel over de verkeersbarrières, waarop verontwaardigde reacties van onze lezers volgden. Een kleine greep uit deze reacties:
‘Ik probeerde gistermiddag een fietser in te halen, zag de eerste barrière opdoemen en moest inhouden en weer naar rechts. En een snelle tweewieler snapte niet wat er gebeurde en haalde me in. Dat ging maar net goed.’
‘Wij wachten hier in de straat ondertussen op de eerste klapper van een auto die de barrière mist en hem het parkeervak in knalt.’
‘En wéér wordt er een maatregel genomen die geen enkele rekening houdt met motorrijders. Zeker met een beregend vizier, zijn dergelijke barrières niet of nauwelijks te zien.’
Aan de (on)zichtbaarheid van de omstreden barrières is in ieder geval getracht iets te doen. De twee het dichtst bij de Vincent van Goghweg zijn namelijk voorzien van zwart-witte paaltjes die vastgeschroefd zijn in de barrières. Bij de derde barrière is dit (nog) niet het geval. Daar staan losstaande, rood-witte waarschuwingsborden.
Onderstaand nog een video waarop de huidige situatie het dichtst bij de Vincent van Goghweg te zien is.
Door Rick Nieborg.
Het is goed dat er drempels e.t.c. zijn,
er zijn al genoeg doden gevallen in de westzijde.
Je zal als automobilist moeten uitwijken om iemands leven te 'redden' en je knalt op zo'n verkeerspaaltje....
Je mag niet harder dan 30 en wordt weer eens rechts ingehaald door een e-bike of fatbike. Om ongelukken te voorkomen wijk je uit naar rechts... en je knalt wederom op zo'n verkeerspaaltje.
Je haalt iemand in (wettelijk toegestaan) en voordat je het beseft begint daar de verkeersbarrière voorzien van verkeerspaaltjes. Een keer raden...
Dan heb je niet goed opgelet, je kunt alleen inhalen als de weg vrij is. En anders even achter de fiets blijven rijden.
Ik zou de (anti)Fietsersbond het advies geven om in Den Haag te pleiten voor het Duitse systeem om fietsers in te halen.
paaltjes deugen niet, die hadden geel moeten zijn voorzien van een blauwe richtingspijl.
Deze zwart-witte paal mag je zowel links als rechts passeren.
Ik voel naast de ongelukken ook een nieuwe paaltjes-soap aankomen 😉
Er wordt nog steeds enorm hard gereden. Daar helpen die verkeersbarrieres niet tegen. De maximum snelheid is 30 km per uur. Gisterenmiddag - en avond gewoon knalhard rijden. Zeker de motorfietsen. Flitspalen is het enige wat helpt. Deze barrieres gaan zeker meer ellende/ongelukken op leveren. Leve de wethouder van deze wijk, enen wessel. Oh….. en de burgemeester woont hier ook!
Helemaal gelijk, het is een 30 km zone. Handhaven! Als een ieder ( die te hard rijd) zich aan de snelheid had gehouden, hadden die maatregelen niet nodig geweest.
Ach, geen paniek, ze hebben er ooit al gelegen en zijn toen om de een of andere reden weer weggehaald en nu weer neergelegd.
Het wachten is op de eerste door de lucht vliegen scootertjes / fatbikes enz.
Door de lucht vliegende scootertjes, etc…Ja, dan rijd je wel erg onverantwoord. Uit eigen ervaring uit een puberaal brommerverleden weet ik dat je na zo’n harde landing een meer aan de omstandigheden aangepast rijgedrag vertoont. Daarnaast is een voor het oog uiterst gevaarlijke verkeerssituatie per definitie een garantie voor vrijwel langzaam rijdend en stilstaand stilstaand verkeer. En dat knalt niet op en vliegt niet over elkaar….
Klopt ja, die rijden inderdaad heel vaak onverantwoordelijk.
Wanneer ze achter je zitten voor het spoorwegviaduct bij de Deka zijn ze niks te beroerd om de andere onderdoorgang te gebruiken om je nog even voorbij te vliegen.
Maar goed, de toekomst zal het leren.
Al met al is de conclusie, na de eerste verontwaardiging over de “levensgevaarlijke barrières”, dat de gemeente de goede snelheidsbeperkende oplossing heeft gekozen en dat de uitvoering prima is geregeld.
dat is dus onjuist! Er wordt nog steeds veel te hard gereden! en door die 'drempels', worden de auto's gedwongen meer naar de trottoirkant te rijden, wat gevaarlijk is. de drempels worden ook rechts- en links gepasseerd. Het is echt waardeloos.
Het probleem is dat automobilisten daar heel dicht op de fietsers gaat rijden, dus gevaarlijk.
Prima alternatief: flitspalen voor max snelheid.
en dicht op de stoep. vanochtend werd er weer veel te hard gereden. Het is echt waardeloos.
Fijn dat ik daar als fietser opzij kan worden gedrukt on plaats van dat een auto gewoon om me heen kan rijden ( mits er natuurlijk geen tegenligger is).
Het is er al zo smal..
Wegversmallingen in de middenberm zijn gevaarlijk voor fietsers!!!!
Vast weer bedacht door iemand die met de auto naar het werk gast en alleen buiten komt tussen auto, huisdeur en kantoordeur).
Hardrijders pak je aan waar het pijn doet dus met een flitser en een rijkgevulde kassa. Niet met zo'n struikeblok.
Gewoon midden op het rijgedeelte met je fiets rijden, kunnen ze je niet inhalen en opzij drukken. Doe ik ook altijd op het gedeelte tussen de Vincent van Goghweg en Bullekerk.