Viaduct over Krommenie bij Nul-plusvariant A8-A9

De voorkeursontwerpen van de drie overgebleven alternatieven voor de A8-A9-verbinding zijn openbaar gemaakt.

Het Nul-plusalternatief is het verhogen en verbreden van de huidige route door Krommenie. Bij eerdere plannen ging het nog om een tunnel. Bij het Heemskerk- en het Golfbaanalternatief wordt Assendelft doorsneden.

Bij het Nul-plusalternatief is gekozen voor een verhoogde ligging omdat het verkeer beter kan doorstromen. Een tunnel zou ook duurder uitvallen.

Hieronder (en boven) een impressie van het viaduct.

Het station komt onder het viaduct.

Bij het Heemskerkalternatief komt een tunnel vanwege de belangen van de Stelling van Amsterdam. Deze tunnel is ook gunstig voor het recreatief (fiets)verkeer in het gebied. Als het traject via de golfbaan gaat lopen komt er een ‘aansluiting’ op de A9 in plaats van een ‘knoop’ vanwege de kosten. Heemskerk, Beverwijk en Velsen willen liever een ‘knoop’.

Assendelft en Saendelft worden in beide alternatieven aansloten ter hoogte van sportpark De Omzoom. De nieuwe weg gaat met een tunnel onder het dorp door.

Onder de Dorpsstraat komt een tunnel van 140 meter lang. Die zou vanaf de Dorpsstraat vrijwel onzichtbaar zijn volgens de artist impression (je ziet hem helemaal links).

Huisnummers 476 en 478 blijven bewaard, de twee huizen ten zuiden van die adressen en het huis daartegenover worden wel gesloopt.

Op donderdag 9 februari is in Partycentrum De Admiraal, Dorpsstraat 1056 in Assendelft een inloopbijeenkomst. Van 19.00 uur tot 21.00 kunnen vragen worden gesteld.

In de zomer van 2017 wordt een voorkeursalternatief gekozen. Dat alternatief wordt ter inzage gelegd, zodat betrokkenen een reactie kunnen indienen. Naar verwachting kan vanaf 2019 begonnen worden met de realisatiefase.

Afbeeldingen: Provincie Noord-Holland.

13 Reacties op Viaduct over Krommenie bij Nul-plusvariant A8-A9

  1. Dhr G.P.J.Gijzen schreef:

    Het Heemskerk traject is het meest logisch en eenvoudigst.
    De o varianten het moeilijkst en zorgt voor veel lawaai ondanks de geluidswal. Ga maar eens over de A5 rijden bij de Basisweg Amsterdam.Kadeng kadeng…. Dan nog de overlast bij de bouw hiervan,het is nu al file leed daar.
    Het golfbaan traject gaat veel overlast geven op de A9 omdat er weer een aansluiting bij komt op de nu al over volle A9. Teveel op en afritten kort achter elkaar.

  2. Herman Aartsen schreef:

    Gaat Krommenie Koog aan de Zaan 8erna met al z’n ellende?

  3. Hans Vink schreef:

    Hoe hoger een weg, hoe verder de uitstoot van fijnstof en geluid merkbaar zal zijn. Ik lees ook het verbreden van de huidige route, stel je inderdaad de verhoogde A5 voor in Amsterdam, alleen dan tussen Krommenie en Assendelft.

    • Steph schreef:

      Mn beste heer Vink, een hogere ligging zorgt er dan toch voor dat er een grotere speiding van stof en vuil plaatsvindt, denk ? Iedereen blij met lagere vervuilingswaarden, u laat tenslotte uw auto ook niet staan, denk ?

  4. Tranendal schreef:

    En dan kijk je dus tegen een viaduct aan. Dit komt de leefbaarheid in het gebied tussen Krommenie en Assendelft bepaald niet ten goede. Het is een verslechtering. Het fietspad langs de provincialeweg en het station veranderen zo in een no-go area, waar hangjeugd en criminelen zich prima kunnen verschuilen tussn de pijlers. En fraai is het ook bepaald niet. En de problemen met geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn ermee niet opgelost. Wanneer gaat dit gedrocht van een nulplusvariant eens van tafel?

  5. Een JordaanseKalver is AmsterZaans schreef:

    Deze A weg had er 40 jaar geleden al moeten staan dan hadden we nu dit gedoe allemaal niet meer.
    Doortrekken van de A8 naar de A9 Golfbaan variant is het beste voor goede doorstroming heb je een kwart klaverblad nodig Niet zoals op het heemskerkveriant een aansluiting (stoplichten etc.) die juist opstoppingen en files gaat veroorzaken.

    Variant van Krommenie is ronduit belachelijk ! Als je nou toch de ruimte hebt in Assendelft Seandelft moet je het niet moeilijker maken dan het is in Krommenie over het spoor en met een dikke omweg ??

    Graag zoals het plan er al 40 jaar staat.. rechtstreeks van A8 naar A9 zonder achterlijke omleidingen.

  6. Robert M. schreef:

    Belachelijk! Een verhoogde snelweg op zon’n 10 meter van je slaapkamerraam. Arme bewoners die hier wonen. Zij hebben al zoveel herrie erbij gekregen nu het station verplaatst is. Zullen de plannenmakers bij de Provincie N-H dan niets geleerd hebben van alle problemen bij viaduct koog ad Zaan? (Fijnstof en schoolgaande kinderen in de nabijheid). Over scholen maar niet te spreken! Honderden kinderen in de nabijheid langs de N203 gaan hier naar div. scholen.
    Je krijgt zo langzamerhand de indruk dat geld belangrijker is dan gezondheid en een klein beetje woongenot van honderen bewoners langs de N 203 in Krommenie. Kom op bestuurders van Provincie en Gemeente, wijs dit plan naar de prullebak!

  7. Joep Vriend schreef:

    De plaatjes van de A0 variant zien er schitterend uit met veel ruimte. De werkelijkheid is helaas minder rooskleurig.
    Het onderstaande kan ik niet rijmen.
    In Badhoevedorp is het project nu bijna voltooid met het verplaatsen van de A9 die dwars door het dorp liep.
    Badhoevedorp kan nu weer een geheel worden.
    En wat zijn de plannen voor Krommenie -Assendelft Jawel een verhoogde snelweg ( net als in Badhoevedorp ) er dwars door heen.
    Wie bedenk dit ? is dit een grap ?
    Binnen een afstand van 50 Mtr. ( van de geplande snelweg ) staan 2 scholen die nog maar een paar jaar geleden zijn opgeleverd . Geacht college ,Dit kan toch niet waar zijn ?

    • Boon schreef:

      Je moet niet bij Zaanstad zijn maar bij de Provincie NH

      • Tranendal schreef:

        De provincie schijnt niet erg te luisteren naar bezorgde inwoners. Kijk maar naar de doorsteek van de Westfrisiaweg.
        De gemeente zou zich wel wat harder kunnen opstellen tegenover de provincie. Die houdt zich gewoon niet aan de afspraken.
        Bij een nulplusvariant denk je eerder aan bescheiden maatregelen om de doorstroming te verbeteren en verkeer te verleiden alternatieve routes te kiezen. Niet aan een Badhoevedorp-viaduct dwars door de bebouwde kom. De negatieve gevolgen voor dat gebied zijn zeer groot. Dat kun je toch geen nulplus meer noemen?

        • Boon schreef:

          De provincie luistert wel. Die Nul Plus is ook gekomen omdat er mensen zijn die vogeltjes land boven de gezondheid van de aanwonenden plaatsen. Je hoeft van dit soort plannen niet blij te worden maar laat die tegenstanders dan zorgen dat er werkgelegenheid boven Zaanstad behouden blijft of zelfs groeit. Er is ruimte zat in dit land maar blijkbaar moet ieder in Groot Amsterdam zitten om iets voor te stellen.

Laat een reactie achter op Een JordaanseKalver is AmsterZaans Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *