De voorkeursontwerpen van de drie overgebleven alternatieven voor de A8-A9-verbinding zijn openbaar gemaakt.

Het Nul-plusalternatief is het verhogen en verbreden van de huidige route door Krommenie. Bij eerdere plannen ging het nog om een tunnel. Bij het Heemskerk- en het Golfbaanalternatief wordt Assendelft doorsneden.

Bij het Nul-plusalternatief is gekozen voor een verhoogde ligging omdat het verkeer beter kan doorstromen. Een tunnel zou ook duurder uitvallen.

Hieronder (en boven) een impressie van het viaduct.

Het station komt onder het viaduct.

Bij het Heemskerkalternatief komt een tunnel vanwege de belangen van de Stelling van Amsterdam. Deze tunnel is ook gunstig voor het recreatief (fiets)verkeer in het gebied. Als het traject via de golfbaan gaat lopen komt er een ‘aansluiting’ op de A9 in plaats van een ‘knoop’ vanwege de kosten. Heemskerk, Beverwijk en Velsen willen liever een ‘knoop’.

Assendelft en Saendelft worden in beide alternatieven aansloten ter hoogte van sportpark De Omzoom. De nieuwe weg gaat met een tunnel onder het dorp door.

Onder de Dorpsstraat komt een tunnel van 140 meter lang. Die zou vanaf de Dorpsstraat vrijwel onzichtbaar zijn volgens de artist impression (je ziet hem helemaal links).

Huisnummers 476 en 478 blijven bewaard, de twee huizen ten zuiden van die adressen en het huis daartegenover worden wel gesloopt.

Op donderdag 9 februari is in Partycentrum De Admiraal, Dorpsstraat 1056 in Assendelft een inloopbijeenkomst. Van 19.00 uur tot 21.00 kunnen vragen worden gesteld.

In de zomer van 2017 wordt een voorkeursalternatief gekozen. Dat alternatief wordt ter inzage gelegd, zodat betrokkenen een reactie kunnen indienen. Naar verwachting kan vanaf 2019 begonnen worden met de realisatiefase.

Afbeeldingen: Provincie Noord-Holland.