Zaanstad heeft overleg gevoerd met NS en Alkmaar over de mogelijkheid om de nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam ook in Zaanstad te laten stoppen. April vorig jaar hadden D66 Zaanstad, SP Zaanstad en POV aangegeven graag aan te haken bij een proef uitvoeren voor de invoering van een nachttrein tussen die steden.
Het ziet er niet naar uit dat dit er op korte termijn in zit.
NS geeft aan dat extra stops kosten (€100.000 – €120.000 per jaar) en reistijdverlenging met zich meebrengen, wat de betrouwbaarheid van de dienstregeling kan beïnvloeden.
Zaanstad heeft momenteel geen financiële middelen voor deelname aan de proef. Daarnaast is er al een nachtbusverbinding (N94) die Zaanstad met Amsterdam verbindt.
Door: Merel Kan met behulp van de Raadsinformatiebrief Aanpak Zaanstad proef nachttrein Alkmaar – Amsterdam en beantwoording Motie vreemd nachttrein en het Orkaan-archief.
Je kan altijd nog een taxi nemen, kost wel wat meer maar thuis kom je altijd!
Moest gisteren wachten op de laatste bus terug naar Zaandam omdat mijn film uitliep. Die kwam gelukkig "alleen" te laat, was al bang dat ik de nacht in Noord moest doorbrengen. Het is belachelijk dat je op zaterdagavond even na middernacht gewoon niet meer kan rekenen dat je nog thuis komt. Zelfs in mijn provinciale dorpje waar ik opgroeide (Aalsmeer) had ik meerdere opties voor nachtbussen.
Ik had toch wel graag gezien waarom stoppen op Zaanstad Centraal meer dan €100.000,- moet kosten. Die trein rijdt toch al en alles is dus al betaalt. Zelfs de reizigers betalen ook .
Want als dat bedrag klopt is elke stop van een trein dus een ton aan kosten voor ieder station in de Zaanstreek.
Of de dienstregeling onbetrouwbaarder wordt ligt natuurlijk in handen van de planners. Als stoppen en terugrijden in Alkmaar minder is dan een stop in Zaandam wordt het kritisch maar bij een stop van een kwartier kunnen er wel 2 stops bij.
Kosten die onbenoembaar zijn maar ongetwijfeld zullen ontstaan heten bij NS Imponderabilia. In huize Dirksen heten ze Onvoorzien. Daar tegenover heb je ook imponderabiliale opbrengsten waarvoor hetzelfde geldt. Gelukkig komen die te onzent ook voor.
Je voelt ‘m al aankomen. Als een directie of overheid een voorstel niet wil komen ze om de hoek met de imponderabilia. Omgekeerd natuurlijk ook. Kijk maar eens in Alkmaar aan het Noordhollands kanaal. De nog nooit met winst draaiende vuilverbranding aldaar is zo’n inponderabiliaal project. Zou dikke winst gaan maken, zeiden indertijd GS en het Alkmaars College…….
Gewoon erg jammer.
Zaanstad wil gewoon de in de nacht onbereikbare plaats blijven.
Het niet aansluiten bij het nachtnet is zo provinciaal.
Het wordt mij daarnaast niet duidelijk op hoeveel en welke stops het niet aanhaken op de Zaanlijn betrekking heeft/had.
Als het alleen om een stop in Zaandam gaat dan zijn bv Krommenie en Assendelft nog een pittige nachtelijke tippel.
vooral voor de inwoners uit zaanstad die op Schiphol werken en wisselende diensten hebben zou een nachttrein een uitkomst zijn vooral omdat de bussen van EBS gewoon niet komen opdagen
Van wat ik begreep, is 06:00 het tijdsstip op Schiphol waarbij de shifts wisselen. Schiphol is per trein vanaf de Zaanstreek bereikbaar als je iets voor 06:00 wil aankomen.
Zaanstad heeft voor Roze Zaterdag € 890.000 beschikbaar gesteld. Daar kan je dus ongeveer 8 jaar de nachttrein van laten stoppen in Zaandam in plaats van het in één dag weg te blazen aan wat een commerciël feestje dreigt te worden. Misschien dat de gemeente zijn prioriteiten eens moet herzien. Of de nachtbus ook in Zaanstad komt moet je maar afwachten. De NS is in het algemeen toch even iets betrouwbaarder dan EBS.
Bedankt gemeente Zaandam. Kom nu niet meer met verhalen over duurzaam en andere milieu onzin.
Dit was een enorme goede kans om Zaanstad voor meer mensen bereikbaar te maken.
En als €100000,00 voor een dergelijk belangrijk project nergens vandaan te halen is gaat er iets goed fout.
Ja er is aardig wat geld uitgegeven aan de pilot bij de Zaanse Schans. Mogelijk ook nog via een constructie die niet legaal was. Voor dat geld had de trein op Station Zaandam zeker willen stoppen. Dat men nu geen geld heeft voor een proefperiode, heeft alles te maken met slecht beleid.
N94 met de betrouwbaarheid van EBS... Mijn ervaringen zover: bus rijdt halte voorbij terwijl ik zowat voor hem stond te wapperen met mijn pas. Andere keer: display telt af naar 0, vertraging, en weg. Geen bus. Dat terwijl je probeert de eerste trein uit amsterdam te halen.
Wel erg opmerkelijk voor een gemeente die nergens parkeerplaatsen wilt bouwen en maar er vanuit gaat dat iedereen het OV neemt. Als dan het OV echt een uitkomst kan bieden dan geeft de gemeente niet thuis. Zullen eerst maar meer betaald parkeren moeten invoeren zodat er genoeg middelen zijn om dit te kunnen bekostigen
Het zou wel fijn zijn als er s'nachts treinen van en naar Schiphol rijden. Als je een vroege vlucht heen en een late vlucht terug heb is het onmogelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Zeker met het toenemende toerisme in de Zaanstreek.