Verkeer vanaf de Stationsstraat moet in de toekomst weer voorrang geven aan doorgaand verkeer over de Zaanweg in Wormerveer.

Ook komen er verkeersplateaus op de Zaanweg en verdwijnen er parkeervakken om bus- en vrachtverkeer meer ruimte te geven. De maximale snelheid blijft 30 km.

In 2018 werden het kruispunt en de Zaanweg heringericht om het aantrekkelijk voor bezoekers te maken. Vluchtheuvels en 30 km (veiliger naar het terras lopen) hielpen wel, maar het bleef smal als fietsers en auto’s elkaar passeerden. De nieuwe voorrangsregeling waarbij Stationsstraat-Zaanweg (richting Zaanbrug) een doorgaande voorrangsweg werd, leverde een onoverzichtelijke situatie op met veel ongevallen.

De kruising van de Zaanweg en de Stationsstraat was “de op drie na gevaarlijkste verkeersplek in de provincie Noord-Holland volgens een peiling van NH Nieuws” in 2019.

In september van dit jaar vroegen wij nog naar aanleiding van een ongeluk aldaar: “Kan kruispunt Stationsstraat-Zaanweg veiliger?” wat een stroom aan reacties opleverden

Zaanstad Zaanstad informeerde o.a. bij ondernemers, de Fietsersbond en Connexxion naar hun ervaringen. De snelheid van 30 km was geen probleem. Maar er kwamen wel opmerkingen over het gebruik en verkeersaanpassingen. De volgende zaken gaat de gemeente in december en januari aanpakken:

  • Om het verkeer af te remmen, komen er nu drie drempels. Twee bij de vluchtheuvels en één in plaats van de busdrempel.
  • De parkeerplaatsen naast de vluchtheuvels worden breder om te voorkomen dat bussen schade rijden aan de spiegels van geparkeerde auto’s.
  • De vier parkeervakken bij de vluchtheuvel in de bocht van de Zaanweg, verdwijnen. Dit is het grootste passeerknelpunt voor bus- en vrachtverkeer. Deze plekken worden opgehoogd tot dezelfde hoogte als het trottoir. Op deze plekken worden fietsenrekken geplaatst.
  • Het kruispunt bij de Markstraat wordt herstraat zodat het zichtbaar een gelijkwaardig kruispunt is. Het zebrapad naast het kruispunt verdwijnt; deze hoort niet in een verblijfgebied dat kenmerkend is voor de Zaanbocht.
  • De voorrangssituatie met de Stationsstraat gaat terug naar de oude situatie. Vooral voor fietsers is dat veel overzichtelijker en veiliger.

Lees ook:

Onder: de haaientanden komen dus weer terug. (foto: Google Streetview)