’50 tinten vragen over…’ had de kop moeten zijn, maar onze site laat geen doorhalingen toe in de kop. Een stortvloed zou je het kunnen noemen, een record. Maar liefst 50 technische vragen diende Groep De Boer/Lokaal Zaans in bij B&W van Zaanstad naar aanleiding van het aangekondigde vertrek van de familie Kempenaar uit verfmolen De Kat op de Zaanse Schans.
Een voorschotje neemt Marianne de Boer tijdens het Zaanstad Beraad van 8 mei waar ze wethouder Wessel Breunesse aan de tand gaat voelen over de zaak. Daar mag ze maar drie vragen stellen die de wethouder meteen moet beantwoorden. De zogenaamde ’technische vragen’ worden apart beantwoord. Zaanstad maakt die vragen en antwoorden overigens niet openbaar, maar in dit geval stuurde De Boer ze alvast rond.
Molenaars weg
50 vragen dus. Maar het is dan ook niet niets wat er dreigt te gebeuren: de familie Kempenaar, die sinds 1981 de wereldberoemde verfmolen De Kat exploiteert, moet per 31 december 2025 vertrekken.
De vereniging De Zaansche Molen, eigenaar van De Kat, heeft besloten het huurcontract niet te verlengen. Reden: het nieuwe ticketmodel dat vanaf april 2026 op de Schans wordt ingevoerd, waarbij bezoekers één entreebewijs kopen voor het hele gebied. De losse kaartverkoop voor molens, zoals bij De Kat gebruikelijk was, past daar volgens De Zaansche Molen niet meer bij.
Directeur Kathelijne Prinsenberg van De Zaansche Molen zei tegen het NHD dat het contract ’in goed overleg’ is opgezegd, maar de familie Kempenaar bestrijdt dat. Zij stellen dat de opzegging als een klap kwam en dat ze zich misleid voelen: eerder zouden er nog gesprekken zijn geweest over verlenging. Prinsenberg stelde dat alle molens moeten worden ingepast in het ticketmodel.
Dat ticketmodel waarbij toeristen € 17,50 moeten betalen en de Zaanse Schans geen openbaar gebied meer is (een ‘Duurzaam exploitatiemodel’ volgens Zaanstad) moet overigens nog worden ingevoerd en worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Het streven is om dat in april 2026 in te voeren.
Verdienmodel
Het is een ‘bedrijfsmatige kwestie’ zei Prinsenberg tegen het NHD. In de Visie 2025-2030 van Vereniging De Zaansche Molen en haar commerciële poot de Windmolencompanie wordt al vooruitgelopen op een ‘duurzaam verdienmodel’ voor de organisatie.
De Kat is de drukstbezochte molen op de Schans, met vijf vaste medewerkers en tien vrijwilligers. De familie overweegt hun verf- en pigmentverkoop vanuit Wormerveer voort te zetten, maar vreest reputatieschade en fors inkomensverlies.
Groep De Boer/Lokaal Zaans maakt zich grote zorgen over de gang van zaken. In hun vragen wijzen zij op de visie van De Zaansche Molen zelf, waarin niet alleen het behoud van gebouwen, maar ook van de kennis en kunde rond molens – erkend immaterieel erfgoed door UNESCO – centraal staat. ‘Juist dát erfgoed lijkt nu verloren te gaan,’ stelt fractievoorzitter Marianne Doeves-de Boer. En zij kan het weten, want ze is getrouwd met een molenaar.
De drie vragen voor 8 mei:
- Wat vindt het college van het verdwijnen van 44 jaar vakmanschap uit De Kat?
- Deelt het college de visie dat erfgoed méér is dan stenen alleen, en dat ook de verhalen en de mensen behouden moeten blijven?
- Is het college bereid om met De Zaansche Molen in gesprek te gaan om het vertrek van de familie Kempenaar alsnog te voorkomen?
Technische vragen
Daarnaast zetten de 50 technische vragen de bredere aanpak rond de Zaanse Schans op scherp: de invloed van het nieuwe ticketmodel, het gebrek aan ondernemersbetrokkenheid, de transparantie over kosten van pilots, de vraag of de Schans nog wel ‘openbaar gebied’ blijft, en de risico’s van het ‘Erfgoedpark’-concept worden allemaal bevraagd.
De toon is kritisch: Groep De Boer/Lokaal Zaans waarschuwt voor het verlies van de eigen identiteit van de Zaanse Schans en ziet het vertrek van de Kempenaars als symbool voor een bredere verschuiving. ‘Van levende geschiedenis naar commercieel pretpark,’ zo valt tussen de regels te lezen.
Een selectie:
- Wat is er bekend over het alternatieve plan voor de Zaanse Schans van Ondernemersverenigingen OVZS en OV1509?
- Hoe wil Zaanstad ervoor te zorgen dat de ondernemers zich gehoord voelen en het noodzakelijke ‘draagvlak van de ondernemers’ wordt gecrëerd?
- Klopt het dat wethouder Breunesse gesuggereerd heeft aan Stichting de Zaanse Schans om een maand huur kwijt te schelden voor bewoners van de Zaanse Schans en de huren te bevriezen vanwege gesprekken over een convenant met de bewoners? Waarom zijn deze huurcompensaties geïnitieerd door de wethouder en waarom heeft Stichting de Zaanse Schans hier gehoor aan gegeven? In hoeverre wordt hiermee niet getracht de bewoners van de Zaanse Schans ‘om te kopen’ om een convenant te tekenen?
- Wat zijn de totale kosten van de inzet van Anton Kok als kwartiermaker op de Zaanse Schans?
- Wat kost de nieuw in te zetten programmadirecteur?
- Waarom zijn er de afgelopen jaren/decennia geen stappen gezet door de Gemeente om de infrastructuur en parkeren rondom de Zaanse Schans te verbeteren?
- Waarom is er de afgelopen jaren niet al gewerkt aan looproutes en scheiding tussen wandelaars en fietsers?
- Waar blijft het in 2022 aangekondigde ‘mobiliteitsplan Zaanse Schans’ en wat kostte het?
- Graag ontvangen wij een overzicht van de kosten die de Gemeente de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt voor de Zaanse Schans.
- De kosten van o.a. het achterstallige onderhoud van het Zaans Museum worden aangedragen als een van de beweegredenen om de voorgestelde plannen goed te keuren. In hoeverre is het acceptabel dat de kosten en falend financiële beleid van een van de partijen een dusdanige hevige consequentie teweegbrengt die invloed zal hebben op alle partijen binnen de Zaanse Schans (en daarbuiten)?
- Bij 1,8 miljoen bezoekers op jaarbasis zal het bezoek aan de molens meer dan vertienvoudigen, terwijl in 2024 al kenbaar is gemaakt dan de “erfgoedpartijen” tegen hun limiet aanlopen, hoe ziet de gemeente dat?
- Kan de gemeente wel rekenen? Bij de VMR (belasting op kaartjes) werd uiteindelijk slechts 25 procent van het begrote bedrag gerealiseerd. ‘Hoe kunnen we erop vertrouwen dat de cijfers zoals nu gepresenteerd daadwerkelijk te verwachten zijn en niet gestoeld zijn op te hoopvolle verwachtingen?’
Of de familie Kempenaar alsnog mag blijven, is onzeker. Feit is dat het politieke vuur rond de toekomst van de Zaanse Schans met deze vragenregen flink is opgelaaid.
Door Merel Kan en Piet Bakker op basis van vragen van LZ, stukken Zaanstad, Visie Zaansche Molen 2025-2030, NHD en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: de Kat (De Orkaan).
Beste mensen, NIET het lidmaatschap opzeggen van de Zaanse Molen!
Kijk op de website https://www.reddezaansemolens.nl/
Als je lid blijft hebben we meer zeggenschap.
En wie neemt het weer op voor de burger en bedrijven? L Z /Marianne de Boer! Dus waar moet je op stemmen komende gem verkiezingen? Of op een andere zeldzame partij die er voor de burger en de bedrijven zijn.
Beste mensen dit idee gaat niet alleen de Zaanse Schans naar de kloten helpen maar worden nog veel meer werkende mensen mee getroffen o.a. het openbaar vervoer. Duidelijk is weer dat gemeente Zaanstad een grote poppenkast is en niemand die daar ons belastinggeld verkwanseld enig benul heeft wat een debielen beslissingen ze nemen. Zaanstad gaat naar de kloten door degene die deze rand debielen besluiten nemen.
En vanmorgen kreeg ik een juichend bericht van "Zaanse Schans" op mijn facebook-tijdlijn met een tekst (in engels en nederlands, met foto van De Kat) over hoe uniek het wel niet is dat er op de Zaanse Schans nog een molen is waar nog op ambachtelijke pigmenten gemaakt worden. Wat een hypocrisie.
terecht dat er actief komt. de,e plannen zijn een absoluut verkeerde afslag en staan ver van het oorspronkelijke plan van de Schans.
dollartekens en macht. zijn een slechte raadgever. mensen onder druk zetten die op een nette , eerlijke en met veel enthousiasme hun werk doen. Het verhaal vertellen van wat HUN molen doet.
ik schrijf hun, want wat mevr Prinsenberg zich toegeëigend is puur hebberigheid. Ik zeg niet, dat veel meer leden hun lidmaatschap op moeten
zeggen.maar ik denk het wel. En let op er komt nog veel meer ellende voor ondernemers en bewoners van de Zaanse Schans. Zaankanters kom op spreek je uit over deze schandalig situatie.
en wat dacht je van het restaurant???, lekker met 4 personen een pannekoek eten???. nou, dacht t ff niet hé, eerst 70 euro betalen aan tickets en dan moet je nog gaan betalen om te eten. dus dat is ook over.
Museumjaarkaart vrij toegang?
Wat is het gevolg voor het voetveer , wat door vrijwiligers gerund word, en de opbrengsten naar Zaanse vrijwilligersorganisaties toe gaat , dat we meer organisaties teleur moeten stellen voor 1iemand. Met dollartekens in haar ogen?
Geef Nederlanders vrij toegang. De meerderheid komt uit het buitenland. Gewoon ID of paspoort meenemen.
Ik hoop om in de komende Windbrief de ware redenen te kunnen lezen waarom ik mijn lidmaatschap straks NIET zou moeten opzeggen.
Weg met die toegangsticket van 17,50 euro voor een dagje Zaanse Schans. Door dit belachelijk ticketmodel moet de familie kempenaar na 44 jaar molenaar uit de kat vertrekken. Is echt volkomen belachelijk dit kan dus niet. Ik ben nu echt kwaad dat men dit belachelijke plan toch door wil zetten.
ok, simpel: weg met Directeur Kathelijne Prinsenberg.
Je gaat de molenaar van de Kat/familie Kempenaar er toch niet uitzetten.
nee, Kathelijne, ga jij je passie voor "ondernemerschap, bedrijfsvoering en organisatiekunde" maar lekker ergens anders uitvoeren.
Als je je lidmaatschap opzegt helpt dat niet.Het erfgoed komt dan in nog zwaarderweer.
Ga naar een Ledenvergadering of schrijf een extravergadering uit over het beleid en het functioneren van het bestuur van de vereniging.
Opzeggen van huur is niet leuk maar soms een noodzakelijk kwaad. Echte pigment liefhebbers komen ook naar Wormerveer om hun stoffen te kopen.
Ja dit is ook een slimme manier om je plannen door te drukken. Speel de mensen uit elkaar, verdeel en heers. Een soort schaken waarbij normen en waarden niet belangrijk zijn, we zullen ons doel bereiken. Een vorm van politiek bedrijven waarin we in Zaanstad uitblinken.
Directeur Prinsenberg zou moeten vertrekken in plaats van de familie kempenaar. Wat hier gebeurt is een grote schande en ik hoop dat met mij vele hun lidmaatschap van de Zaansche molen opzeggen. Zaankanters kom in verzet tegen deze belachelijke beslissing en dan nog durven beweren dat het in goed overleg gebeurt. Schande schande schande aan de Zaanse Schans
Er zijn alleen maar directeuren, een nieuwe programma directeur, daar komt een herargische organisatie onder,dat verdient geen minimumloon, dus kosten extra geld.
Wat blijft uit een ticketprijs over voor de ondernemers? of is het ticket op ticket?
Bij de molen opnieuw entree?
Lijkt op het fluxus beleid. geen beleid dus.
Moeimakers zijn het.
kosten museum gemakshalve bij de Zaanse Schans neerleggen en met entreetickets binnen harken.
Is dat een entiteit?
Zaanstad dient ondernemers te faciliteren met goede infra.Wees blij dat er zoveel touristen komen, want die blijven straks weg.
En de fietsdoorgang afsluiten, beschamend.
Als dit gedaan is gaat Mw. Prinsenberg naar de volgende carriere stap, wij blijven met de rommel achter.
Dit praat een vriendelijke Burgemeester niet meer aan elkaar.
Direkteur Prinsenberg kan van mij de pot op, als er 17.50 voor een kaartje betaald moet worden en met mij velen (hoop ik) en denk ik. Het was altijd een prachtige visite aan de Zaanse Schans, echt hollands, maar daar schijnt nu verandering in te komen. Voor de familie Kempenaar en medewerkers: sterkte in de strijd tegen onrecht!!!
er breken andere tijden aan en het wordt veel te onoverzichtelijk .Entree vragen is iets wat de vele onkosten in balans houdt.
ook is het beter voor de Horeca en molens.
Wethouder krijgt veel meer grip op de situatie.
Entree gewoon doen !
Wat is een 17 euro op een grote reis in procenten ? en ze krijgen er veel meer service voor terug de (Toerist ) gr
Heb mijn lidmaatschap van de Vereninging De Zaansche Molen opgezegd na het lezen van het NHD, waarin Kempenaar c.s. hun kijk op deze tragedie gaven. Zodra het bestuur van de Vereniging weer inhoudelijk gaat denken in plaats van 'commercieel' en Kempenaar op de Kat laat maloen, word ik onmiddellijk weer lid.
Ik ook en ook de maandelijkse bijdrage van €8,30 heb ik stop laten zetten. Er komt straks bakken met geld binnen dus mij hebben ze niet meer nodig. Wacht maar tot de toerisme instort.
Ik heb een mail n.a.v. mijn opzegging gekregen van Prinsenberg en ze probeert het aan alle kanten goed te praten. De fam kempenaar uit zich niet zonder rede op deze manier. Zij zegt dat er alles aan gedaan is en dat beide partijen goed uit elkaar gaan. 🤣
de goodwill van de fam. Kempenaar is toch minstens € 100000. waard
Wie gaat dat betalen?
de goodwill van de fam. Kempenaar is toch zeker € 1000000 waard
Wie gaat dat betalen?
Beste allemaal,
Ik ben alweer ruim 10-jaar verhuisd van de Lagedijk in Zaandijk. Daar hebben wij bijna 20-jaar met ontzettend veel genoegen gewoond. Uitzicht op en over de Zaan naar de molens was ( en is ) uniek. Ons gezin heeft op vele manieren bijgedragen aan zaanse sociale en maatschappelijke zaken. Wij hebben o.a. bijgedragen aan de herbouw van houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Velen bezitten naar ik aanneem nog een windbrief van die bijdrage. Dat is nog steeds een eigendomsbewijs van een deel van deze molen. Het lijkt mij sowieso onrechtmatig als een derde partij met mijn eigendom een onderneming start.
Ik heb vaak met Piet Kempenaar fijne technische gesprekken gevoerd.
Mee eens! Lidmaatschap opgezegd.