De Thorbeckeweg moet een tunnel bij de Wibautstraat krijgen. Maar is dat wel logisch? De fileproblemen bij de afslag naar de Coentunnel worden daardoor niet opgelost.

De gemeente heeft haast omdat anders de subsidie wegvalt. Maar die subsidie dekt maar een deel van de kosten terwijl ze bedoeld is voor het oplossen van OV-knelpunten.

Ervaringsdeskundigen weten dat de dagelijkse file ’s morgens niet bij de Wibautstraat maar bij de oprit naar de Coentunnel (voor de A8) staat waar de tweebaansweg overgaat in één baan naar de Coentunnelweg.

Het meeste verkeer op de Thorbeckeweg richting Amsterdam slaat daar af. De eerdere afslag naar de Westkolkdijk wordt verstopt door die file. Daardoor kan ook de bus niet doorrijden, de vrije busbaan loopt namelijk net niet langs het hele stuk. (Waarom dat bij het groot onderhoud in 2017 niet is opgelost is raadselachtig.)

Waarom gaan de plannen niet over de aansluiting Thorbeckeweg – A8?

Het antwoord staat in de AVANT-studie naar de ‘Aanpak Verkeersdruk Ambacht N516 Thorbeckeweg’ van Vervoerregio Amsterdam. De aansluiting Thorbeckeweg – A8 is buiten het onderzoek gelaten omdat dat deel (gestippeld op de kaart hieronder) deel uitmaakt van de Corridorstudie Amsterdam Hoorn.

De Thorbeckeweg wordt drukker (van 43.000 naar 53.000 in 2030) maar het stuk van de weg waar de meeste files staan, is geen onderwerp van studie naar oplossingen. Voor het stuk tussen de stippellijnen is geen subsidie. Voorwaarde is wel dat het snel gaat: uitvoering in 2020 (vandaar de haast).

De subsidie dekt trouwens de aanleg van de tunnel niet, ze is alleen bedoeld voor OV-maatregelen. Het ‘grappige’ is dat het OV helemaal niet van die tunnel gebruik gaat maken, op dit moment loopt namelijk geen enkele buslijn over de Den Uylbrug.

De nieuwe tunnel gaat de files bij de aansluiting naar de Coentunnelweg niet oplossen, daar blijft de zaak gewoon vastlopen.

Een volledig vrije busbaan (waar de subsidie voor bedoeld is) is wel te realiseren (er mist eigenlijk maar een klein stukje), daarvoor is geen tunnel nodig. Ook een aansluiting naar Poelenburg kan zonder tunnel geregeld worden. Dan wordt de afslag naar de Wibautstraat minder druk (maar het vergroot wel de kans op sluipverkeer door de wijk). De files door de open Den Uylbrug worden uiteraard ook niet opgelost door de tunnel.

Wat is wel het resultaat als een er tunnel wordt gebouwd? De aanleg gaat langdurige verkeershinder opleveren. Als dat voorbij is, sta je gewoon weer in de file voor de Coentunnel…