Waarom je op De Orkaan niks leest over Schoonste Binnenstad en Beste Makelaar

Vlammende persberichten met topnieuws: “een felbegeerde titel”, “een deskundige jury”, “een mooie bekroning”…

En wat doet De Orkaan? Niks! Waarom eigenlijk?

Door Piet Bakker

Vorige week won Zaanstad de “felbegeerde titel” (aldus Zaanstad zelf) van de ‘Grote Gemeente met Schoonste Winkelgebieden’ in de verkiezing van Schoonste Winkelgebied 2017.

Brantjes Makelaars is “in de race” om ‘de Beste Makelaar van Nederland’ te worden, “de benaming ‘de Beste van Nederland’ zou een mooie bekroning op ons werk zijn”, aldus directeur Frits Perton.

De Orkaan deed er niks aan. (Behalve dat we er nu even aandacht aan besteden, om uit te leggen waarom we er geen aandacht aan besteden.)

Nepnieuws

Het is nep. En het is zelfs geen nieuws.

Bedrijven, gemeentes, stichtingen, verenigingen en andere clubs willen in de publiciteit. Dat lukt prima als hun directeur er met de kas vandoor gaat, als de wethouder een negatief rapport in z’n la houdt of als de klanten massaal met voedselvergiftiging in het hospitaal terecht komen.

Maar op dat nieuws zit natuurlijk niemand te wachten (van de club zelf dan).

Dus wordt er nieuws ‘gemaakt’. Goed nieuws, mooi nieuws, spetterend positief prachtnieuws. Een prijs, een nominatie of een verkiezing is altijd een mooie aanleiding, een media-event, een foto-momentje, en er zijn altijd wel een paar media die erin trappen.

€ 1.500,-

De ‘Beste van Nederland’ wordt gemaakt door Stay in Touch Media B.V., die ook programma’s als Trips&Travel en Business010 maakt. Reclamespots die door mazen van de Nederlandse mediawet zijn geglipt. Deelnameprijs: € 1.500 (maar na een beetje afdingen kan het voor minder). Ook Brandjes heeft “een bijdrage” geleverd.

Voor het Schoonste Winkelgebied moest Zaanstad zichzelf aanmelden en € 500 betalen. (“Gemeenten kunnen dit bekostigen uit de Zwerfafvalvergoeding” volgens de organisatie – dus geld dat voor het verwijderen van afval is bedoeld!)

Die € 500 en € 1.500 is een schijntje vergeleken met de free publicity die dat oplevert als je wint. Maar dan ben je dus helemaal niet de Schoonste of de Beste. Je hebt gewoon betaald voor je ‘prijs’.

Bij De Orkaan krijgen we regelmatig dit soort ‘nieuws’. We gaan er zelden op in. Meestal zijn het gewoon advertenties die onder valse vlag binnengevaren worden.

Wij wonen met plezier in Zaanstad en hebben ook wel eens een huis via een prettige makelaar gekocht. Maar als ze zichzelf een veer in hun reet willen steken, kunnen ze wenden tot onze advertentieafdeling.

4 reacties op Waarom je op De Orkaan niks leest over Schoonste Binnenstad en Beste Makelaar

  1. joop tralala schreef:

    Van de gemeente Zaanstad verbaasd mij niets meer.

  2. Berry van Adrichem schreef:

    Oké, zo werkt dat dus…. een gekochte uitkomst. Vond het al zo vreemd dat Appelscha en Bokkeneukersveen niet op een gedeelde eerste plaats stonden.

  3. Nanda Stelling schreef:

    Misschien kun je ook en passant de consumentengod even uitleggen….zelfde principe. Je betaalt om je product beoordeeld te krijgen…..Blijf me verbazen dat mensen daar zo instinken.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *