Het is de mooiste baan van Nederland in een stad met een rijke geschiedenis en een machtige diversiteit aan mensen, middelen en mogelijkheden.

De burgemeester m/v die in aanmerking wil komen voor onze parel aan de Zaan moet van goeden huize komen en wij zien hem of haar graag onderbouwen waarom hij/zij de positie denkt te verdienen.

ZNSTD draait de boel om: in een reclamefilmpje van 1.20 minuut wordt de potentiële burgemeester door burgers gesmeekt zich aan te melden: “Als burgemeester heb je het mooiste uitzicht van Zaanstad” …. “Ben jij de burgemeester die we zoeken? Ga naar burgemeester.zaanstad.nl.”

In ruim één minuut wordt een record aantal clichés gescoord: “het is een drukke baan, er is altijd wat te doen, Zaanstad is eigenzinnig en kleurrijk, samen maken wij Zaanstad, er zijn ook uitdagingen, er is werk aan de winkel”. De burgers willen iemand “die z’n tanden wil zetten in de uitdagingen die er liggen”, “die Zaanstad nog leuker, veiliger en leuker kan maken”, “die de weg weet in de regio Amsterdam en in Den Haag”, “die tussen de bewoners staat”, “die daadkrachtig en besluitvaardig is”…

De vorige keer ging het bij de sollicitatie overigens gruwelijk mis. De verwachting is dat er nu genoeg afzwaaiende Kamerleden en uitgerangeerde bewindslieden zijn die wel voor € 10.520,48 bruto per maand in Zaanstad aan de slag willen.

Stiekem hopen we nog dat het hier gaat om een slecht getimede 1 aprilgrap of een geinig filmpje van Arjen Lubach…