De nieuwe Zaanbrug is in 2022 klaar (of in 2023) als de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland de plannen dit jaar nog goedkeuren.

Maar waar zeggen ze ‘ja’ tegen? Vooral: wat gaat die brug kosten? Is dat € 14,25 miljoen, € 24,5 miljoen of misschien toch meer?

De versie van de Provincie Noord-Holland: de aanneemsom van de Zaanbrug was € 13,75 miljoen en is nu € 14,25 miljoen. De totale kosten zijn gestegen tot € 24,5 miljoen Dat laatste totaalbedrag is inclusief “verkeersmaatregelen, de kosten van de voorbereiding, de kosten van het bouwmanagement en legeskosten.”

Die totale kosten worden als volgt gespecificeerd door de Provincie:

  • De aanneemsom van € 14,25 mln
  • Onderzoeks- en advieskosten: € 3,4 mln
  • Verkeersmaatregelen: € 1,7 mln
  • Projectmanagement: € 2,6 mln
  • Overige kosten: € 0,6 mln
  • Risicoreservering: € 1,9

Het gaat dus om € 1,7 miljoen voor verkeersmaatregelen. Dat bedrag komt al voor in stukken uit 2011. Dat verkeersplan ging toen over ‘optimalisatie’ van kruispunten van de N246 en de Ned Benedictweg in Wormerveer en een ’tijdelijke oeververbinding’ tussen de Lassiestraat en de Zaanweg voor langzaam verkeer. Die kosten (prijspeil mei 2011) waren destijds € 1,7 miljoen (“exclusief BTW en met een nauwkeurigheid van +/- 25%.”)

Tijdelijke autobrug

In de recente plannen zit echter geen brug voor langzaam verkeer, maar een tijdelijke autobrug voor alle verkeer (behalve vrachtverkeer). Dat is nodig om het ‘stikstofprobleem’ op te lossen en geen gebruik te laten maken van de tijdelijke omleidingsroute over de N514 (Prins Clausbrug).

Die nieuwe (tijdelijke) autobrug ligt in het verlengde van de Lassiestraat in Wormer en gaat in Wormerveer op de Zaanweg ter hoogte van Mulder Verhuizingen en Stelling Wonen uitkomen. De Provincie stelt voor “eind september 2020 een Stuurgroep Zaanbrug in te plannen om over deze wijziging te besluiten”. De gemeenteraden besluiten voor die datum, wat de besluitvorming uiteraard onder druk zet. (Die ’tijdelijke’ zou de brug zijn die eerder in Westknollendam is gebruikt toen daar de Amaliabrug werd gebouwd.)

In het ‘Projectplan vernieuwing Zaanbrug’ gaat het overigens over: “een tijdelijke beweegbare brugverbinding (TBLV of pontonbrug) voor fietsers, voetgangers, minibus en (incidenteel) hulpdiensten”.

En kan dat voor € 1,7 miljoen? Harrie van der Laan van POV die zich in de afgelopen jaren vastgebeten heeft in het dossier:

“Nee, ik denk het niet. En het probleem is dat de raad moet beslissen op grond van onvolledige informatie. Waar zeggen we eigenlijk ‘ja’ tegen?”

Kosten noodbrug

In de ‘Prognose eindstandproject Zaanburg’ komt de noodbrug niet voor, wel is er € 1,2 miljoen uitgetrokken voor ‘maatregelen’ en ‘opruimen’ bij de N514, de omrijdroute die volgens de andere stukken dus niet gebruikt gaat worden (behalve voor vrachtauto’s).

De kosten voor de (aanpassing) van de noodbrug zijn niet in de aanbestedingsprocedure meegenomen aldus de Provincie. Wormerland ziet graag “een meer gedetailleerde financiële onderbouwing” op dit onderdeel.

Op vragen van het CDA in Wormerland, schrijft de gemeente de aanneemsom ook omvat:

“een tijdelijke noodbrug geschikt voor langzaam verkeer, kleine busjes openbaar vervoer en hulpdiensten. De tijdelijke brug is niet geschikt voor vrachtverkeer of het bestaande autoverkeer.”

Tijdelijke verkeersmaatregelen bij de Ned. Benedictweg en het verzwaren van de tijdelijke noodbrug zodat deze geschikt is voor het bestaand autoverkeer en “het verzwaren van de aansluitingen op de bestaande wegen door de toename van het autoverkeer op de tijdelijke brug” zitten niet in de aanneemsom. Die zouden dus in de € 1,7 van de Provincie voor tijdelijke verkeersmaatregelen moeten komen.

Renovatie

De POV heeft zich in Zaanstad en Wormerland met de nieuwbouwplannen beziggehouden en sprak eerder over een bedrag van ruim € 31 miljoen. In Wormerland wil de partij – gesteund door VLW – een referendum over de brug. De partij zou ook renovatie een alternatief vinden.

Zaanstad en Wormerland reserveren beide bijna € 7 miljoen, de Provincie betaalt zo’n € 11 miljoen.

Vanavond vergadert de gemeenteraad van Wormerland erover. Op 24 september is de gemeenteraad van Zaanstad aan de beurt.

De aannemer gaat uit van oplevering in 2022. Contractuele uiterlijke opleverdatum van de nieuwe brug is 1 april 2023.