Wat kosten die cruiseschepen? En wat brengen ze op?

Een riviercruisschip dat in Zaandam aanlegt betaalt minder dan € 90 aan reserveringskosten. Als alle passagiers toeristenbelasting (€ 7 per persoon per dag) zouden betalen, zou dat fors hoger zijn.

Gemeenteraadslid Tjeerd Pietersma (PvdA) wil van Zaanstad weten “voor welk bedrag Zaanstad sinds 2014 heeft geïnvesteerd in o.a. steigers en walstroom” voor deze schepen en wat de jaarlijkse kosten ten behoeve van de riviercruises zijn.

Ook wil Pietersma weten “welke investeringen de komende jaren nog nodig zijn”.

Die laatste vraag is niet geheel uit de lucht gegrepen. Toen wethouder Krieger vorige week maar liefst drie ambtenaren liet opdraven om de technische vragen over de toeristenbelasting te beantwoorden wist één van hen te vertellen dat de raad binnenkort een voorstel krijgt voor nieuwe investeringen in verlengde kades voor riviercruises.

De raadsleden hoorden er vanop, vooral omdat het niet de wethouder zelf was die met de mededeling kwam maar één van zijn ambtenaren.

Pietersma wil overigens nog meer weten over de toeristenbelasting en het handhaven bij Airbnb’s (waar de ambtenaren weinig zin in hadden):

“In het beeld dat u schetst wegen kosten van het in beeld brengen van de particuliere Airbnb adressen, handhaving e.d. niet op tegen de baten. Wij kunnen dit op basis van voor ons bekende gegevens niet begrijpen. Kunt u de kosten en baten van de particuliere Airbnb gespecificeerd in onderdelen aanleveren?”

10 reacties op Wat kosten die cruiseschepen? En wat brengen ze op?

  1. Bas Sommeijer schreef:

    Nog even een vraagje want zijn de reserveringskosten de enige kosten die een cruiseschip betaald? of ook nog havengeld oid?
    Want 90 eur voor een cruiseschip is natuurlijk een lachertje op (twee) honderd mensen.

    • R. Tijhuis schreef:

      Uit ervaring als hotelmanager in de passagiersvaart weet ik dat we ook liggeld betalen tussen de 100 en 500 euro per dag!
      Verder afval dat je laat afvoeren is niet gratis. En stroom vanaf de wal. Heet walstroom in de vaart.
      Dit omdat het eigen aggregaat veel lawaai maakt. Mensen dan overlast zouden kunnen hebben. Gebruiken we walstroom.
      Al deze kosten verschillen per lig plaats.

    • De Orkaan schreef:

      Reserveringskosten is de enige knop waar Zaanstad aan kan draaien, de inning van de Havengelden zijn geprivatiseerd (nu door Havenbedrijf Amsterdam). Dat is 10 cent per meter per week.

  2. Marc Trines schreef:

    Die toeristen belasting zou ook moeten gaan gelden voor mensen van buiten de Zaanstreek die voor ongeveer 8 tientjes per jaar een ligplek huren. Als die mensen (uit bijvoorbeeld Purmerend ) onder de noemer “toerist” komen te vallen, vind ik dat ze ook tax-free mogen shoppen.

  3. Sam Huisman schreef:

    Ah, de cruiseschepen die megavervuilende stookolie gebruiken en hun opvarenden over de stad uitstorten. Ja, er wordt een souvenir gekocht bij de souvenirzaak. Die geheel in handen is van een Egyptisch-Koptische inventeringsmaatschappij, de centen verdwijnen in een circuit waar de Zaanse samenleving niet van profiteert. Eten doen ze op het schip, dus de snackbars en eetsalons schieten er niets mee op. Maar in potentie zien we deze bezoekers het liefst als een aanwinst, totdat iedereen erover struikelt.
    Dus goed om erbij stil te staan: is ‘sprinkhaantoerisme’ een duurzaam model waar je in wilt investeren?

    • Johan van Vliet schreef:

      Hoi Sam De riviercruiseschepen die hier in de Zaan komen varen niet op stookolie. Maar gewoon op diesel. De schepen die op stookolie varen die liggen in IJmuiden of in Amsterdam.

  4. Dirk Vermeij schreef:

    Vraag vooral veel toeristen belasting dan janken we straks net als Amsterdam dat er minder inkomsten binnen komen omdat de schepen weg blijven of naar goedkopere gemeenten gaan.

  5. H Aartsen schreef:

    Of diesel niet vervuilend is.

    • M. de Boer schreef:

      Diesel is wel vervuilend maar ook op de Rijn varen steeds meer schepen op milieu vriendelijke soorten brandstof en er is zelfs een regeling in de IJmond, dat schepen die onder de zgn. Green Deal varen een korting op het havengeld krijgen, dus gaan de meeste schepen daar stapsgewijs op overschakelen.

  6. G. Koekkoek schreef:

    Vaart in de Zaan anno 2020
    In 2009 was Zaanstad “Vaart in de Zaan” gestart. Dit was een ambitieus initiatief waar er vanuit gegaan werd dat de grootste Cruiseschepen (binnenvaart) tot in Alkmaar zouden moete komen. Zo ook de vrachtschepen die naar bedrijven gaan door de sluis in de Zaan gaan. Waar als het aan de bedrijven lag schepen met de groots mogelijk tonnage voor de kant moesten komen.
    Nu in 2020 is er naar mijn weten nog maar 1 bedrijf dat grote schepen voor de kant krijgt Tate Lile. Meneba is in de afgelopen jaren afgebouwd en wacht nu op een woonbestemming.

    Nu, in 2021 en verder, nog meer faciliteiten voor cruiseschepen naar Zaandam!
    Buiten de eerdere reacties, zie ik er een nog niet bij staan: Overloop van de aanlegmogelijkheden tbv Amsterdam. Het is toch steeds meer Amsterdam dat het beleid bepaald van de infrastructuur van het water vanaf de Oranje sluizen tot die van IJmuiden. Voor de corona periode was het al een drukte van cruiseschepen in Adam, die 2 of 3 dik naast elkaar lagen bij het CS.

    Oh Raadsleden let op uw Saeck! Kijk goed naar de uitgangspunten die aan dit plan ten grondslag liggen en ga deze waar nodig persoonlijk na, bij de experts of deze ook realistisch zijn op termijn !

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *