Op de rotonde bij de Ambachtslaan en Saendelverlaan in Assendelft zijn maandagavond – 27 oktober – een auto en fiets met elkaar in botsing gekomen. Het ongeluk gebeurde rond 21.50 uur.
Een Volvo V40 kwam vanaf de Ambachtslaan en wilde de rotonde op, toen van rechts een fietsster kwam. Zij klapte met haar fiets tegen de voorkant van de auto. De fietsster is in een ambulance nagekeken en voor controle naar het ziekenhuis gebracht.
De bestuurster van de Volvo gaf aan dat ze langzaam reed. Ze heeft zich na het ongeluk direct over de fietsster ontfermd. De auto heeft lichte schade aan de voorzijde. De bestuurster kon later met de auto haar weg vervolgen.
Onder een slideshow met vijf foto’s, klik op pijltjes of swipe. Na de foto’s tikken we verder.
Het is een van de vele ongelukken die op deze beruchte rotonde hebben plaatsgevonden. Gemeente Zaanstad plaatste eerder fluorescerende waarschuwingsborden, die wijzen op overstekende fietsers. Begin dit jaar hingen er tijdelijke camera’s van onderzoeksbureau DataCount. Na een lange reeks van (bijna) verkeersongelukken zou daarmee de verkeerssituatie in kaart worden gebracht.
Door Michel Schermer.





Normaal gesproken is het zo dat als er aan beide zijden van de straat fietspaden zijn dit dan 1 richting op gaat zolang als het van beide kanten mag is het meteen onveiliger en je kan als automobilist nog zo voorzichtig zijn op die rotondes je wordt nog verrast door hardrijdende fietsers
haal 1 van de 2 fietspaden weg en het wordt een stuk veiliger en overzichtelijker
ik spreek hier als bestuurder van fiets en auto
En als je dan toch aan 2 kanten een fietspad wil zet er dan verkeerslichten neer aan 1 kant
ik zal niet ontkennen dat sommige bestuurders te hard rijden over de rotonde maar zelfs stapvoets loop je kans op een fiets op je weg zo snel gaan die fietsen en brommers
en wees vriendelijk en hoffelijk naar elkaar
Rondom het winkelcentrum zijn veel onveilige verkeerssituaties die voornamelijk ontstaan door afwijkend gedrag van bestuurders. Zowel fietsen als auto’s overtreden gedrags- en verkeersregels omdat ze overal s*** aan hebben. Politie moet je hier niet meer op aanspreken, daar hebben we immers handhaving voor gekregen. De gemeente luistert niet naar meldingen en geeft een grote mond terug naar de burger. Ik lees hier in de reacties de frustratie van de bewoners. Zit die verantwoordelijke wethouder Slegers niet in het sociale winkeltje op dinsdag. Of dat zin heeft denk ik niet.
De rotondes met vrijliggend fietspad aan de Noorderveenweg en de Saendelverlaan zijn op zich niet gevaarlijk. Je moet ze -als automobilist- alleen wel goed geconcentreerd benaderen. De genoemde rotonde in het artikel heeft eigenlijk 3 passeerstukken. Als eerste de voetgangersoversteekplaats (zebrapad), daarna het fietspad en dan pas de rijbaan. De meeste bestuurders van auto's kijken, komende vanaf de Ambachtslaan, direct naar de rijbaan zonder eerst goed naar de oversteekplaats en fietspad te kijken. Als fietsers op de Saendelverlaan even inhouden bij de zijstraten en goed blikcontact zoeken met de aankomende auto's, is er niets aan de hand. En voor de fietsers; voorrang moet je krijgen en mag je nooit nemen. Maar ja, de theorie is altijd weerbarstiger dan de praktijk. De herfst is nog maar net begonnen, dus ongetwijfeld zal de volgende aanrijding daar niet lang op zich laten wachten.
En zoals gewoonlijk legt menigeen de schuld weer bij de fietser neer. Het is en blijft voor automobilisten natuurlijk altijd lastig om die zware rechtervoet te bedwingen. En overal komen de fietsers van 2 kanten omdat er vaak maar 1 fietspad is.
Dat neemt niet weg dat ook fietsers wel wat meer aan hun eigen veiligheid mogen denken.
Dus een helm en ieder die harder gaat dan 18km/h op de rijbaan.
Zolang fietsers van 2 kanten mogen blijven rijden zullen er nog veel meer van dit soort ongelukken gebeuren,de rotondes in Assendelft zijn gevaarlijk voor fietsers én automobilisten,ik rijd er dagelijks zowel op de fiets als met de auto,wie deze onzinnige regel van 2 kanten op fietsen heeft bedacht heeft niet veel verstand van het verkeer.
dat klopt,er zou ook voor fietsers 1 rij richting moeten gelden.
dat maakt het een stuk veiliger
Ik kijk vanuit mijn huiskamer op de rotonde Saendelverlaan/Kreekrijklaan vanaf 3 hoog, elke dag vooral met spitsuur tussen 8.00 en 8.30 is het Russische roulette waarbij de fietsers, vooral jeugdige, met hoge snelheden, opgevoerde fatbikes de rotonde naderen en oprijden tussen kleine kinderen en hun ouders die het voorzichtiger doen, het komt ook regelmatig voor dat automobilisten met veel te hoge snelheden de rotonde naderen en kleine aanrijdinkjes zijn er regelmatig, gelukkig zonder letsel en soms een beschadigde fiets. Die rotonde is verkeerd geconstrueerd, de nieuwe rotonde Noorderveenweg/Parkrijklaan is wel goed gemaakt met verhoogd fiets en zebrapad zodat de snelheid er vanzelf uitgaat en zodoende veiliger wordt. Dit systeem heb ik al jaren geleden in Frankrijk en Spanje gezien toen ik nog met de camper daar reed. Ik heb een tijdje geleden al een mail naar de gemeente Zaanstad gestuurd over de huidige situatie, nooit antwoord gehad, toen de gele waarschuwingsborden geplaatst werden lag er in dezelfde week al een vrouw onder een auto , daar was ik getuige van, ikzelf heb een aanrijding vermeden door te stoppen omdat ik een bellende mevrouw in een Mercedes behoorlijk snel aan zag komen en zonder op te kijken de rotonde opreed!
Ik woon hier nu meer dan 15 jaar en het is er niet beter op geworden, er wordt te hard gereden en met die knallende uitlaten, vooral s’avonds, is het leuk om plankgas door de tunnel en de Saendelverlaan van rotonde tot rotonde te scheuren, hierover heb ik ook de gemeente gemaild, deze verwezen mij naar de politie die regelmatig? controleerde, ik heb ze dit jaar niet een keer gezien!
Ik laat het hier maar bij.
Helemaal eens, Anna, dat is bij deze rotondes een groot probleem. Op veel punten is voor rotonde-oprijdende auto's bovendien het zicht door bebouwing beperkt: je ziet fietsers pas op het laatste moment. Als je ze al ziet natuurlijk. Daarbij helpen hoge snelheid of ontbrekende fietsverlichting niet..
met de auto gewoon stoppen bij rotonde en eerst kijken dat is het belangrijkste maar auto's rijden altijd door onder het kijken snelle fietsers zijn er dan al ik weet dit uit ervaring ben ook op de fiets bijna aangereden
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de CROW ( is een adviesorgaan/ centrum voor regelgeving en onderzoek in grond-, water- en wegenbouw en de verkeerstechniek) richtlijn 126 en 236A als de veiligste oplossing aangeeft.
Dit houdt in dat fietsers op de rotonde binnen de bebouwde kom uitsluitend tegen de klok in/ oprijden. Dit wordt als de veiligste manier geadviseerd. Echter, de wegbeheerder hoeft dit advies niet op te volgen.
VVN adviseert ook altijd tegen fietspaden met twee richtingen op rotondes. Het is aangetoond onveilig, maar Waanstad zet dat ondanks tientallen waarschuwingen en honderden ongelukken naast zich neer.