Wethouder Wessel Breunesse (GroenLinks) gaat overleggen met de werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS).

De werkgroep wil dat Zaanstad actiever wordt vanwege de overlast van het vliegverkeer van Schiphol voor de ‘onderwonenden’.

Ook wil de werkgroep dat Zaanstad meer informatie deelt. Zo is een rapport over de gevolgen voor de gezondheid van geluidshinder niet op de site van de GGD Zaanstreek Waterland te vinden (maar wel bij andere GGD’s)

De geluidshinder is volgens SOS groter dan uit de officiële cijfers zou blijken. Daarom pleit de werkgroep voor het gebruik van de app Explane die de daadwerkelijke hoeveelheid decibellen meet. SOS-lid Winnie de Wit:

“Met deze Explane-App metend, noteerden wij samen met andere gebruikers uit ons postcodegebied 1566 maar liefst een gemiddelde van 70dB. Terwijl wij volgens de papieren norm minder dan 58dB ‘last’ zouden hebben.”

Winnie sprak op 21 november in bij het Zaanstad Beraad, waar de nota ‘Actieplan Omgevingslawaai 2019-2023’ op de agenda stond. Zaanstad zou niets aan het Schiphol-lawaai kunnen doen, omdat het een rijksoverheidsaangelegenheid is. Bekijk hier de video van de inspraak.

De SOS werd in mei van dit jaar opgericht, aanvankelijk zou de werkgroep overleggen met wethouder Krieger maar door de VVD-crisis trad deze af, de Schiphol-portefeuille zit nu bij de nieuw aangetreden wethouder Breunesse. Het overleg is op 18 december. Wethouder / GGD-voorzitter Songül Mutluer is ook uitgenodigd.

Kan Zaanstad echt niks doen?

Dat is nog maar de vraag. Toen de provincie Noord-Holland Zaanstad vroeg om een reactie op de Omgevingsvisie van de Provincie liet Zaanstad (het huidige college) bijvoorbeeld weten dat ze achter de lobby voor vliegveld Lelystad stonden, een onderdeel van de uitbreidingsplannen van Schiphol. Die zinsnede werd op aandringen van ROSA achteraf verwijderd uit de Zaanse zienswijze maar in de bewuste Omgevingsvisie NH2050 wordt nog steeds voor ‘verantwoorde groei’ van de luchthaven gepleit.

Hoeveel vluchten krijgt Schiphol in 2019 te verwerken?

De cijfers t/m oktober zijn vrijwel gelijk aan die van 2018, en toen eindigde de luchthaven net onder de afgesproken grens van 500.000. Dat zal dus dit jaar weer gebeuren. Ook in 2020 is dat de grens, maar het kabinet wil Schiphol laten groeien, misschien wel tot 540.000. Dat zou kunnen omdat vliegtuigen schoner worden en minder lawaai maken. Vooralsnog is dat overigens niet aangetoond. Daarmee lijkt zo’n afspraak wel erg veel op het onlangs gesneuvelde stikstofbesluit (PAS) waarbij gebouwd mocht worden omdat verwacht werd dat in de toekomst die stikstof-compensatie wel goed zou komen.