Bewoners van Plan Willis in Krommenie zien niks in een nieuwe brug over Nauernasche Vaart zoals die is voorgesteld in het Zaans Mobiliteitsplan.

Volgens hen zal dat tot meer (sluip)verkeer door Krommenie leiden, bewoners verwachten een “continue verkeersstroom van auto’s/vrachtwagens” door hun wijk.

Op dinsdag 11 mei zullen ze een petitie aanbieden als in het Zaanstad Beraad het Mobiliteitsplan wordt besproken.

In het Mobiliteitsplan staan verschillende dingen over de nieuwe (fiets)brug die in het verlengde van de Ned Benedictweg moet komen, over (of door) het bedrijventerrein Molletjesveer en aan de andere kant van de Nauernasche Vaart moet uitkomen. Waar dat precies is, wordt nog onderzocht. Maar wat voor brug is het?

De brug moet zorgen voor het “versterken van de centrumkwaliteit en fietsstructuur in Krommenie en Wormerveer” en een “toevoeging [zijn] in de hoofdfietsstructuur van Wormer naar Krommenie en verder”. Maar de brug wordt ook voor auto’s:

“kan ook helpen om autoverkeer door het hart van Krommenie te voorkomen. De Vaartbrug wordt bovendien ontlast, waardoor het daar ook veiliger wordt voor de fiets.”

Sluipverkeer

Een groot deel van de bewoners van Willis en directe omgeving willen die brug niet, de petitie werd door 338 bewoners ondertekend. Hun bezwaren:

“Deze extra brug zorgt voor een verkeersaantrekkende werking (sluipverkeer tussen N246/N203, A8/A9) dwars door Krommenie heen. Vrachtwagens en auto’s die geen bestemmingsverkeer zijn zullen via deze weg proberen de files te ontlopen.

Bij bedrijventerrein Molletjesveer komt volgens het Mobiliteitsplan een ‘logistieke hub’ (voor vrachtverkeer) waardoor dat verkeer van de nieuwe brug gebruik gaat maken. Bewoners verwachten dat de “leefbaarheid, veiligheid, gezondheid van bestaande wijken wordt vernietigd” door de “continue verkeersstroom van auto’s/vrachtwagens”.

Het Beraad (digitaal) begint om 19.00 uur op dinsdag 11 mei en kan online worden gevolgd.

Boven: de plek vanuit Krommenie waar de brug moet komen (Google Earth). Onder: kaartjes.

De brug komt bij nr. 7 (de weg is ‘groen’ wat een fietsroute aanduidt)
Kruising van de Ned Benedictweg, de nieuwe brug zou in het verlengde daarvan moeten komen