De plannen voor de nieuwe rondweg door Westerkoog kunnen waarschijnlijk terug naar de tekentafel als het kabinet de nieuwe 30 km-regels in gaat voeren.

Daarbij krijgen wegen binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 30 km. Nu is dat nog 50.

Nu is het nog zo dat 50 de officiële norm is waarvan afgeweken kan worden door een maximum van 30 in te voeren. Dat wordt omgedraaid: 30 wordt de norm en als de gemeente ergens toch 50 wil invoeren (bijvoorbeeld bij doorgaande wegen) moet dat gemotiveerd worden.

Zo’n nieuw kabinetsbeleid kan er komen als minister Cora van Nieuwenhuizen de motie van GroenLinks en SGP uitvoert waarin hier om werd gevraagd. De motie is met brede steun aangenomen in de Kamer. Volgens de minister is 70 procent van de wegen binnen de bebouwde kom al 30 km.

De discussie over 50 en 30 heeft in het geval van Westerkoog geleid tot een adviessnelheid van 30 kom (maar een maximum van 50). Ook bj de herinrichting van de Westzijde is daarvoor gekozen voor het laatste stuk.

Als zo’n beleidswijziging er komt, volgt er uiteraard een tweede probleem: hoe gaat dat gehandhaafd worden.

“Jan & Jan waarschuwen Google voor de laatste keer”

Over de 30/50 in Westerkoog dienden D66 (Jan de Vries) en GL (Jan de Laat) een motie in om

“te onderzoeken of bij de leveranciers van navigatiesystemen zoals Tom Tom en Google het mogelijk is om de rondweg Westerkoog niet aan te bieden als omleidingsroute”

De SP (Roland van Braam) stelt via een motie voor geen geld te reserveren voor de openstelling van de busbrug. LZ (Marianne de Boer) wil laten onderzoeken of de ‘weg binnendoor’ toch niet een optie is.

Foto boven: folder van Fietserbond, gepresenteerd bij de presentatie van de herinrichtingsplannen voor de Westzijde.

Westzijde: advies 30 (foto Maxime Morin)
Actie in Westzijde (foto De Orkaan)
30 km Westzijde (foto: De Orkaan)
Uit folder Westerkoog