Het zonnenenergiefietspad van Solaroad in Krommenie heeft geen gebrek aan positieve publiciteit. Maar het pad zelf ziet er behoorlijk gehavend uit. Hoe moet dat als het echt slecht weer wordt? En hoe zit het eigenlijk met de energieopbrengst? 

De Orkaan reed vanmorgen over het Solaroad-fietspad en constateerde dat het op een aantal plekken flink gehavend was: scheuren, losgekomen bovenlaag, gerepareerd of van een extra laagje voorzien.

Hoe bestendig is het pad eigenlijk tegen weer en verkeer? Het heeft deze winter weinig gesneeuwd, er was nauwelijks strenge vorst en ijzel. Sneeuwschuivers en strooiwagens (zout?) waren niet nodig. Maar wat als dat wel zo is? Is het pad hier tegen bestand?

In december ontstond deze schade aan het pad:

solaroad_vorst uitgelicht

Maar ook op het filmpje dat wij vanmorgen maakten zijn plekken te zien.

De kritiek die er is, is overigens niet mis. Dave Jones van het EEVblog maakt gehakt van Solaroad. Met cijfers. De ‘veel beter dan verwacht’ cijfers van Solaroad kloppen volgens Jones niet – de uitkomsten zijn namelijk precies gelijk aan wat er werd verwacht.

Bovendien levert een energie-fietspad de helft op van wat goed geplaatste panelen langs de weg op zouden leveren (die bovendien veel goedkoper zijn omdat ze niet als fietspad hoeven te dienen). Dat laatste wordt aangetoond met behulp van cijfers van eigenaren (o.a. uit Krommenie) van zonnepanelen die in de buurt van het fietspad wonen.

Hier het filmpje van Dave Jones van het EEVblog:

Op de Australische autosite Jalopnik is ook een filmpje te zien van een wel werkend zonne-energie-fietspad in Korea. Daar zijn de panelen schuin geplaatst (zodat ze optimaal zonlicht opvangen) en boven het fietspad (zodat fietsers droog en uit de wind kunnen fietsen).