‘Yada Yada nu eens per maand open’, ‘Yada Yada Market blijft voorlopig dicht, ‘Yada Yada wil na boot nu bus’, ‘Yada Yada opnieuw open, andere opzet’, ‘Yada Yada drie maanden dicht’, ‘Morgen: Yada Yada open’, ‘Yada Yada opent morgen’, ‘Yada Yada zoekt nieuwe huurders’, ’Yada Yada-boot twee weken uitgesteld’, ‘Opening Yada Yada 2 weken uitgesteld’.

Het zou ons niet verbazen als ‘Yada’ ‘Vlek’ blijkt te betekenen, want sinds de vage ‘opening’ van de Yada Yada, door toenmalig VVD-wethouder Dennis Straat zo’n vier jaar geleden, stapelde de ‘markt’ vlek op vlek.

Er was geen touw vast te knopen aan de openingstijden, geen pijl te trekken op de boot die wel of niet kwam, het was te koud, je moest entree betalen of niet…

Nu de reden van dit stuk.

In oktober werd Dorine Kat-Stronck van Lotus Events (hierna: Lotus) door Taets benaderd met de vraag of ze de organisatie van een markt in het Yada Yada-gebouw op het Hembrugterrein in Zaandam op zich wilde nemen.

Enthousiast door de potentie van de locatie en de mogelijkheden die geschetst werden, dook Lotus erin. Er werd afgesproken dat ze in weekenden van december een winterfair zouden organiseren en er werd een huur van 3750 euro per dag afgesproken.

Het zou uitlopen op een diepe teleurstelling.

Lotus stak tijd in het inventariseren van de stands, de buffetten en de foodstations die met goed fatsoen verhuurd konden worden. Organisatorisch liepen er nogal wat onduidelijke lijnen die vereenvoudigd zouden worden, en er werden meerdere adressen en namen van de markt naar buiten gebracht. Er bleek meer werk in te zitten dan vooraf was bedacht, maar Lotus is niet van poppestront en zette de schouders eronder.

Uitbater Taets zou daarbij onder meer de banners vervangen van de Hembrug Market en Yada Yada naar Hembrug Winterfair. En de ruimte zou ‘in stijl’ worden opgeleverd…

Lotus beschikt over een aardig netwerk als het erom gaat een markt te organiseren en doorgaans wordt er positief gereageerd als zij dit aanboren. Deze keer liep het anders: de teneur van de reacties was negatief. Er is kritiek op het klimaat, de looproute, de standprijs: ‘leuke locatie, geen munt te verdienen’, ‘Oh, Yada Yada, daar ga ik niet meer staan’…

Toch ietwat geschrokken legt Lotus de reacties voor aan Taets, waarop wordt geadviseerd de standhouders met gratis drankjes de (rolstoelonvriendelijke) drempel over te trekken.

Op dat moment begon er al een klein zaadje van twijfel te ontkiemen, maar het contract was ondertekend en gelukkig stond daarin ook dat Taets haar deel in ‘de beoogde stijl’ moest bijdragen en bijvoorbeeld ‘moderne plug & play AV-faciliteiten’ zou leveren.

Er leek nog kans om er een leuk winterfeest van te maken.

Maar de tijd begon de tijd te dringen. En hoe dichter ze bij de eerste winterfair kwamen, hoe meer er mis was: Lekkage! Bij een van de foodstations was het lekkende water zelfs vermengd met olie vanuit de frituur op de grond terecht gekomen.

Het zat niet lekker, en toch maakten ze een flink bedrag (€ 7.500,-) als aanbetaling over naar Taets. Lotus had immers haar netwerk, bezoekers en standhouders, bestookt met positieve geluiden en kon het zich niet meer veroorloven om zich terug te trekken.

Lang verhaal iets minder lang: de eerste markt ging van start, maar bleek geen succes. Niet alleen werden beloftes op het gebied van marketing en een eenduidige communicatie over de winterfair, niet nagekomen, er was sprake geweest van een ronduit smerige en onveilige situatie.

De hele lijst van wat er niet klopte zullen we je besparen, maar mensen met rolstoelen hadden pech (of juist geluk?) dat ze niet binnenkwamen, het was niet schoon (zie foto’s), de stroomvoorziening was belabberd en de draden hingen uit de stopcontacten, het frituurvet van Frites Zuid was zwart inclusief de pan, er waren losse contactdozen die van kast naar kast werden doorverbonden (ook met krachtstroom, en deze lagen open en bloot op een kinderrijke locatie. Net als de giftige Rentokill-doosjes die geen invloed leken te hebben op de aanwezige muizen. Voor de bezoekers was de boel moeilijk te vinden. Er waren meerdere adresaanduidingen, en verschillende websites met allemaal andere namen en beheerders… een rotzooi dus.

yadayada

Toen het weekend daarop de situatie alleen nog maar verslechterd was – vonken uit een stopcontact, een indringende rioollucht, en de frituur zo mogelijk nog zwarter onder meer – , ondanks toezeggingen, besloot Lotus dat het genoeg moest zijn. Zij lieten Taets weten hun netwerk niet meer aan dit debacle bloot te willen stellen en onder het contract uit te willen.

Zonder dat er rechtstreeks contact is geweest tussen de partijen (buiten wat halfslachtige pogingen per app van een medewerker van Taets, die niet alleen slecht bereikbaar bleek, maar ook nog op zondag, de dag dat Lotus volop bezig was met de Dickensmarkt, ineens per app met een nogal vijandige ‘deadline’ op de proppen kwam), werd de winterfair online weer omgetoverd tot ‘Hembrug Market’. Standhouders worden benaderd met weggeefprijzen door ‘de oude garde’, maar ook dit weekend bleef de markthal dicht.

En daar komen wij in het spel. Elke week doen wij, samen met Hessel Kraaij, ons best om jou – ja, jou! – te voorzien van een agenda die klopt. Wij kondigden de winterfair/market/YadaYadamarkt keurig aan, en dat kwam ons te staan op pissige kwade woeste teleurgestelde reacties van onze lezers die voor een gesloten deur hadden gestaan. Da’s niet fijn! We belden Lotus om verhaal te halen met bovenstaand resultaat.

Natuurlijk doen we graag aan hoor-wederhoor, alleen heeft Taets niet gereageerd op onze vragen.

We vullen het stuk aan als er iets te melden valt.

Mocht je de koppen willen snellen, hier zijn ze:

Yada Yada nu eens per maand open’, ‘Yada Yada Market blijft voorlopig dicht‘, ‘Yada Yada wil na boot nu bus’, ‘Yada Yada opnieuw open, andere opzet’, ‘Yada Yada drie maanden dicht‘, ‘Morgen: Yada Yada open’, ‘Yada Yada opent morgen’, ‘Yada Yada zoekt nieuwe huurders’, ’Yada Yada-boot twee weken uitgesteld’, ‘Opening Yada Yada 2 weken uitgesteld’.