Hoogbouw, recreatie, metro… de plannen voor Zaandam-Zuid

Wolkenkrabbers in de Achtersluispolder? Recreatie aan het ‘Balkon van de Zaan’? De Dam-tot-dam-fietsroute toch gerealiseerd? Joggen rond het Barnegat? Metro? Lightrail? Plannen genoeg.

Amsterdam en Zaanstad maken samen een toekomstplan voor het gebied ten noorden van de Zaan, het Noordzeekanaal en het IJ.

Over die plannen organiseert Babel op 14 februari een discussieavond in de Koekfabriek van Verkade.

Het plan betreft de bedrijventerreinen Cornelis Douwes in Amsterdam en Achtersluispolder in Zaanstad en de Noorder IJ-plas. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid wonen, bedrijven en andere voorzieningen te combineren.

Maar waarom moeten Zaandam en Amsterdam zich verbinden? Wat hebben de inwoners van Zaandam en Amsterdam-Noord daaraan. Het is namelijk een kostbare en ingrijpende ontwikkeling. Babel gaat op zoek naar de mening van het Zaanse publiek over deze ontwikkeling.

Ziet men kansen of bedreigingen? Zou het tekort aan woningen hiermee kunnen worden teruggedrongen, zowel in Zaanstad als in Amsterdam? Moet je door deze ontwikkeling Amsterdam meer toegankelijk maken voor de Zaankanter om van haar voorzieningen te kunnen profiteren? Zou het voor Zaanstad een aantrekkelijke versterking kunnen zijn als de Achtersluispolder en Poelenburg een voorkant van de stad gaan worden?

Aan de avond wordt deelgenomen door Arnoud Beens (Gemeente Zaanstad) over het plan ‘ZaanIJ’, Bart Vlaanderen (Gemeente Amsterdam) over ‘Havenstad’ en Frits Palmboom (ZaanIJ.meester Zaanstad) over de ambities van ‘MaakZaanstad’.

De plannen zijn ingrijpend, boven de hoogbouw in de Achtersluispolder, hieronder zijn al nieuwe bus-, boot- en metrolijnen over Achtersluispolder, Hembrugterrein en Zuiderhout ingetekend. Ook wordt er gerecreëerd op Balkon van de Zaan, en komt er wellicht een woonfunctie in het Vijfhoekpark/Zilverland en het voormalige Zilvermeeuwenterrein (en de andere sportcomplexen die daar zitten).

18 Reacties op Hoogbouw, recreatie, metro… de plannen voor Zaandam-Zuid

  1. Karin schreef:

    Fantastisch die ingetekende metrolijn. Lijkt Rotterdam wel!

  2. ikkeook schreef:

    woonfunctie in het Vijfhoekpark. Hoe haal je het in je hersens. Onbekend maakt onbemind, dat is wel duidelijk. Zeker niet Zaaners die dit soort plannen bedenken. Volgens mij ligt er ook nog een stukkie groen langs de spoorweg van Adam naar Haarlem laten ze dat maar volbouwen die Adammers. Eerst hun eigen zooi opruimen daar in die containerhaven, kunnen zeker 20 torenflats staan!! Niet hier in de Zaan. Bezint eer ge begint.

  3. jan koster schreef:

    ik denk dat de noorder ijplas met het vijfhoekpark verbonden moet worden. dat het dus 1 geheel wordt. ook zou een verbinding met het hembos geen slecht idee zijn, d.m.v. een corridor/groene brug.

  4. ha schreef:

    Eerst een bajes in het Vijfhoekpark en nu Gajes? never nooit

  5. A. Harmens schreef:

    Een natte droom voor planologen en stedebouwkundigen, natuurlijk, maar je moet uitkijken dat het niet de vergaarbak wordt voor inwoners die Amsterdam liever kwijt is. Ook vraag ik me af waar de bedrijven die daar nu zitten naartoe moeten.

    • ikkeook schreef:

      die worden met zachte hand naar het leegstaande plan HOOGTIJ gedwongen. Ook zo’n geweldig idee van die Adammers, een bedrijventerrein in Zaandam om hun eigen verlopen zooi aan te zwengelen.

  6. JK schreef:

    Wel leuk die metro. Wie gaat die straks nemen? Zeker dezelfde mensen die nu van de pontverbinding naar het Hembrugterrein gebruik maken. Deze pont vaart al maanden leeg rond. En op de plaats waar het balkon van de Zaan is getekend is net een geheel nieuw bedrijf gestart. Realisatie zal dus wel medio 2075 zijn.

    • Erik Esteie schreef:

      Is dit een serieuse vergelijking?

      De pont van het CS naar het hembrugterrein duurt ongeveer 45 minuten, een metro zal er ongeveer een kwartier(of minder) over doen

      Bij een metro kun je ook nog eens, zonder extra tijdsverlies, op verschillende plekken in of uitstappen en bij een boot maakt dat de reistijd alleen maar langer en langer

      Bovendien zal het ook nog eens makkelijker worden om een metro verbinding te maken met de ringlijn die stopt op Sloterdijk….

  7. CePe schreef:

    Hier schrikken wij toch wel van. Wat een bekrompen en haatdragende reacties! Met zo’n gebrek aan lef en visie zal het nooit wat worden in Zaanstad. De blik komt niet verder dan het obligate groene gevelpaneeltje. Jammer, want een logische grootstedelijke verbinding binnen de metropool is alleen maar in het voordeel van Zaanstad, Zaandam in het bijzonder.

    • ikkeook schreef:

      Ja, als echte Zaner ben ik er niet zo gecharmeerd van dat Adam zijn eigen problemen niet zelf oplost maar deze keer op keer over de schutting van de buren kiepert: toeristen, Almere, Lelystad, Purmerend, Diemen. En nog zo’n mooi voorbeeld: SCHIPHOL, ADAM grootaandellhouder!! Hoop praatjes, kijk eens hoe het “Britse” Europees Medicijnagentschap is binnen gehaald; ze kunnen het niet eens fatsoenlijk huisvesten!! Adam is een soort “Rupsje nooit Genoeg”, geef het een vinger en het vreet je helemaal op. Dat is waar ik als Zaner tegenop zie en dat heeft niets met grootstedelijk ontwikkeling te maken. Als je zonodig grootstedelijk wil denken, Noordzeekanaal dempen, tunnel met hoge snelheidslijn erin naar een eiland voor IJmuiden met schiphol en de hoogovens erop en alle adnere verlopen activiteiten in het havengebied. Zonde van die sluis bij IJmuiden voor tig miljard, had beter besteed kunnen worden, maar ja Amsterdam hè, met zijn cruise schepen die ze nu al hun strot uitkomen. Mijnheer, niet zeuren wij denken en doen grootstedelijk!! En dat Zaanse groen, ja dat blijft een doorn in het oog; Amsterdams groen. Ik heb bewondering voor het Delfts blauw en zo wil ik de Zaan ook!

      • Erik Esteie schreef:

        Hek om de Zaanstreek en het probleem is opgelost….

        Maar dan ook nooit meer zeuren als je niet op schiphol kan komen om van je verre vakantie bestemming te genieten en al helemaal niet zeuren als je geen werk meer kunt vinden omdat er geen emplooi genoeg is in het Zaanse….

        Amsterdam is nu eenmaal hét centrum van Nederland en het is de banen motor voor heel veel mensen(ook in de Zaanstreek)

        Tuurlijk zijn er heel veel problemen die opgelost moeten worden en beter kunnen maar om nu te zeggen dat Amsterdam de problemen op de bordjes schuift van de buurgemeenten is behoorlijk kortzichtig, we profiteren er namelijk ook enorm van

        De groei van Amsterdam is niet te stoppen of er moet een economische crisi van mytische proporties uitbreken(en of we dat dan leuk zullen vinden…)

        We kunnen beter met Amsterdam om de tafel gaan zitten en de boel goed aanpakken want zonder de ontwikkeling van Havenstad komt er geen metro naar de Zaanstreek!

        En wat betreft het bebouwen van het Vijfhoekpark, misschien een idee om maar weer eens referendum te eisen om dit(in mijn ogen) onzalige onderdeel van tafel te krijgen

  8. ikkeook schreef:

    Elke intelligente idioot kan dingen groter, complexer en gewelddadiger maken maar het heeft een vleug genialiteit en moed nodig om de tegenovergestelde richting op te gaan. AE

    Dat van het Vijfhoekpark is me uit het hart gegrepen, blijf daar in vredesnaam van af!
    Citaat is niet persoonlijk bedoeld maar in overdrachtelijke zin!!

    • De Orkaan schreef:

      De plannen gaan over Vijfhoek/Zilverland. Zilverland is het bedrijventerrein (met hotels, scheepswerf) tussen Zaan en Wibautstraat, dus tegenover het Vijfhoekpark.

  9. ikkeook schreef:

    Nog nooit van Zilverland gehoord maar het aangeduide terrein (zie kaartje) bestaat voornamelijk uit de gemeentelijke begraafplaats en crematorium. De scheepswerven horen daar niet bij gezien de getekende contouren. Maar ja zelfs bij grootstedelijke plannen worden onze dierbaren kennelijk niet ontzien.

    Wat is er eigenlijk nog over van onze Zaanse identiteit, levensmiddelen hout verf scheepsbouw, om de grondleggers maar eens te noemen, bar weinig. Maar om daar nu je ziel en zaligheid voor uit te leveren????

    Ken je beperkingen dat getuigt van inzicht en klasse. Albert had of heeft gewoon gelijk.
    En uit zijn krachten gegroeid is een term uit de tuinbouw, zijn ze niet zo blij mee. Verdwijnt meestal op de mesthoop.

  10. CePe schreef:

    Gemeentelijke herindeling: Zaandam ontkoppelt zich van de Zaanse dorpen, verlost van de spreekwoordelijk remmende molensteen om de nek en achterhaalde blokkades op bouwen in nat gras, gaat fusie aan met Amsterdam. Dat wordt dan één groot stimulerend stedelijk gebied voor burgers die wel durven te dromen en te leven, met mooie parken en snelfietspaden.

  11. Monique Zonneveld schreef:

    Ik vind het op het eerste gezicht wel een mooi plan, mits de Zaankanters hier volop kunnen wonen. Dus voor starters en sociale woningbouw, middenbouw en dat er natuur inclusief en klimaatneutraal gebouwd gaat worden met volop groene bomen, groene daken en groene gevels.

    Het Vijfhoekpark moet absoluut ongeschonden blijft. Dit park is er voor de dieren, vogels, de bomen en de zwaar beschermde vleermuizen die hier ook in de oudere bomen wonen. Deze dieren moeten ten alle tijden beschermd worden. Wij hebben niet voor niets toen met vele Zaankanters gestemd in een referendum dat het Vijfhoekpark moet blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *