‘Stakeholders’ op de Zaanse Schans willen geen nieuw bestuursmodel voor de Schans zoals voorgesteld door oud-Commissaris van de Koning Johan Remkes.

Ze willen blijven meepraten over de toekomst van de Schans. Zaanstad is verbijsterd over deze stap en gaat door met het ontwikkelen van een nieuw bestuursmodel.

De stakeholders willen dat de gemeente de verantwoordelijkheid neemt om de parkeeroverlast terug te dringen en een nieuw fietspad aan laat leggen.

Dat schrijven ondernemersclubs OZVS en OV1509, bewoners, Stichting Zaans Museum en Vereniging De Zaansche Molen aan B&W en gemeenteraad van Zaanstad.

Remkes had voorgesteld het huidige model op te doeken. Het ontbrak aan leiderschap terwijl de verhoudingen verziekt waren, de gemeente hield zich afzijdig. De ‘stakeholders’ willen echter hun positie niet opgeven:

“Het op korte termijn streven naar een andere bestuursvorm dan het huidige stakeholdersmodel zoals geadviseerd door de heer Remkes is geen oplossing voor de huidige problemen. In alle gevallen zullen de stakeholders, direct of indirect, betrokken willen en moeten blijven bij het komen tot oplossingen van problemen en initiatieven.“

Stijgende verbazing

Zaanstad is – voorzichtig uitgedrukt – niet blij:

“Met stijgende verbazing hebben wij kennis genomen van het schrijven van 3 september 2019 van de vier stakeholders vanuit het bestuur van de Zaanse Schans waarin gevraagd wordt de ontwikkelstrategie alsmede het proces voor het nieuwe bestuursmodel te staken.

De burgemeester heeft daarom direct het voltallige bestuur van de stichting Zaanse Schans uitgenodigd deze ontwikkelingen met spoed te bespreken op het stadhuis.”

Zaanstad is boos omdat het bestuur van de Zaanse Schans in juni nog unaniem voor een nieuwe ontwikkelstrategie en een nieuw bestuursmodel was.

“Met goede moed en hernieuwd vertrouwen zijn we met elkaar de gesprekken ingegaan. Tot onze verbazing, zonder enig overleg of contact ontvingen wij van vier individuele stakeholderleden van het bestuur, nog voor het afronden van de gesprekkenreeks met de heer Minderman, een brief op 3 september 2019 waarin zij hun steun voor de ontwikkelstrategie en een nieuw bestuursmodel in zijn geheel intrekken.”

De gemeente heeft op maandag 9 september de aangepaste concept ontwikkelstrategie aan de stakeholders aan het bestuur Zaanse Schans gestuurd en snapt niet waarom de stakeholders zich nu al terugtrekken.

“Met betrekking tot de ontwikkelstrategie houden we ons aan het ingezette proces. We wijken niet van het advies van Remkes af waar Stichting en raad achter stond.”

De nieuwe ontwikkelstrategie zelf houdt Zaanstad voorlopig geheim.

Vragen DZ

Jos Kerkhoven Van Democratisch Zaanstad heeft vragen over de affaire gesteld. Hij wil weten waarom het college nu wel een nieuw bestuursmodel wil terwijl eerder zou zijn aangegeven dat advies van dhr. Remkes niet op te volgen.

Ook wil DZ weten waarom burgemeester Hamming de verantwoordelijkheid van wethouder Munnikendam overneemt:

“Welke rol heeft wethouder Munnikendam nog als portefeuillehouder?“

Parkeergarage

Wat willen de stakeholders wel? Een werkgroep formeren die met een voorstel komt om een tijdelijke parkeergarage op het terrein van de Zaanse Schans achter het Zaans Museum te bouwen, voor een periode van ‘vooralsnog’ vijf jaar, inclusief een financieringsmodel.

Fietspad

De stakeholders willen van Zaanstad ook een voorstel over een fietsverbinding die de Kalverringdijk ontlast van het fietsverkeer en de veiligheid verbetert:

”Daarbij gaan wij er van uit dat de kosten vooralsnog gedragen worden door de gemeente.”

Ook willen ze dat

“op en om de Zaanse Schans heldere afspraken worden gemaakt en uniformiteit bestaat omtrent onder meer het aanmeren aan de Zaan, de ambulante handel en het onverkort handhaven daarvan.”

Meedenkers

Ondertussen meldde zich ook enkele ‘meedenkers’ (Henk Blijenburg, vroeger architect Bureau Hooyschuur Wormerveer en Wim van Velze, voormalig makelaar Kuijs Reinder Kakes Zaandam) die een parkeergarage achter het Zaans Museum een ‘onzalig plan’ vinden.

Zij pleiten voor parkeren op het terrein van Veldhuizen Transport, Zaanse Zakkenhandel en voetbalclub Zaandijk. De Hemmes en De Poel zouden versneld ontwikkeld moeten worden. Haaldersbroek moet worden beschermd. Ondernemers op de Zaanse Schans zouden financieel meer bij moeten dragen.