In 2030 rijden er niet 43.000 maar 53.000 voertuigen per dag over de Thorbeckeweg (N516).

Om een permanent verkeersinfarct te vermijden, willen Zaanstad en Oostzaan de weg rigoureus aanpakken: een tunnel op de kruising bij de Wibautstraat, de Westkolkdijk afsluiten en een nieuwe aansluiting bij busbrug De Vlinder.

De dekking voor de plannen waarvan de kosten nu op € 65 à € 75 miljoen worden geraamd, is echter nog niet rond.

Het toegenomen verkeer komt o.a. door de ontwikkeling van Hoogtij en het Hembrugterrein en de plannen voor de Achtersluispolder dat een woon/werkgebied moet worden met 6 à 10.000 woningen. Ook wordt in de plannen nog uitgegaan van de komst van Ikea en niet van een nieuwe cruiseterminal.

Het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Zaanstad zal ook intensiveren. Langs de Thorbeckeweg en de Wibautstraat moeten vrije busbanen komen.

Voor openbaar vervoer en fietsers komt er een nieuwe brug van Amsterdam-Noord naar de Achtersluispolder.

Naast het tunnel-alternatief zijn er nog twee andere opties onderzocht: één met meer rijstroken en de afsluiting van de Westkolkdijk met een fietstunnel of fietsbrug bij de Wibautstraat en één waarin er een nieuwe afsluiting bij busbrug de Vlinder komt naast meer rijstroken, een tunnel bij het Ambacht en een een fietstunnel of -brug. In Poelenburg wordt het bij de laatste variant veel drukker.

Zaanstad en Oostzaan hebben daarom gekozen voor de tunnelvariant. Qua kosten ligt de gekozen variant tussen de beide andere.

De studie naar de verschillende varianten wordt vanavond tijdens het Zaanstad beraad besproken.