Zaanstad start in juli met een pilot van een jaar met deelfietsen van het bedrijf FlickBike.

In mei van dit jaar startte het bedrijf ook in Amstelveen. Amsterdam verbood de fietsen van FlickBike vorig jaar.

Deelfietsen hebben geen vaste stallingsplek maar worden vrij geparkeerd. Ze zijn via gps-tracking te lokaliseren en met een app te huren voor een euro per half uur. 

In Amstelveen wordt gedurende twee jaar samengewerkt met Connexxion (R-Net). FlickBike zorgt ervoor dat elke dag de fietsen naar OV-knooppunten worden teruggebracht.

In Amsterdam ontstond onvrede over de deelfiets omdat die overal in de stad werd achtergelaten en daardoor een te groot beslag op de openbare ruimte legde. Volgens Zaanstad is een onderneming in deelfietsen ‘vergunningsvrij’. De Amsterdamse ervaring is volgens Zaanstad vooral leerzaam:

“De ervaringen van de gemeente Amsterdam afgelopen zomer laten zien dat afstemming met de aanbieder van deelfietsen overlast kan beperken en voor de Gemeente juist voordeel kan opleveren.”

Zaanstad zegt met FlickBike “een overeenkomst te hebben gesloten met afspraken over locaties waar de fietsen beschikbaar zijn”, ook staat daarin hoe te “handelen bij meldingen van foutief gestalde fietsen.”

Een van de redenen om een contract met FlickBike te sluiten is dat de OV-fiets in Zaanstad zeer matig beschikbaar is en bovendien niet door toeristen gebruikt kan worden.

Het bedrijf heeft beloofd gevaarlijk of hinderlijk geplaatste fietsen direct te verwijderen. Op bepaalde locaties (‘hotspots’) garandeert FlickBike dat er gedurende de pilot bruikbare fietsen staan.