Zaanstad kan ook de Ja/Ja-sticker in gaan voeren. Alleen bij adressen met zo’n sticker op de brievenbus mogen dan nog folders worden bezorgd. Zaanstad wilde zo’n regeling al eerder invoeren maar wachtte een rechtszaak over de sticker af.

Het gerechtshof in Amsterdam heeft in hoger beroep bepaald dat de Ja/Ja-sticker op brievenbussen is toegestaan. In Amsterdam probeerde folderverspreider Maildb via de rechter dat besluit terug te draaien, tevergeefs dus.

De invoering van een Ja/Ja-systeem werd afgedwongen via een motie die in november 2017 werd aangenomen. Omdat iedereen die niet zo’n sticker heeft geen folders meer krijgt, zou dat tot minder papierafval leiden. Per huishouden wordt 36 kilo ongevraagd papier per jaar verspreid. Een groot deel verdwijnt ongelezen in de container (dat geldt overigens ook voor een groot deel van de huis-aan-huisbladen).

Als je geen sticker hebt, krijg je wel huis-aan-huisbladen volgens de motie: “De standaardsituatie wordt dus ja/nee. Dat betekent wel huis-aan-huisbladen; geen ongeadresseerde reclamefolders.”

In Amsterdam begon het nieuwe huis-aan-huisblad City als reactie op de beslissing van de gemeente. Het blad bestaat uit pagina-vullende advertenties van de voormalige folderaars en een deel redactionele inhoud. Voor de redactie is Trusted Media verantwoordelijk, het bedrijf van oud-Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs en zijn toenmalige adjunct Jan-Kees Emmer (Krommenie). Het bedrijf wil het concept ook in andere gemeenten invoeren.

Voor toezicht en handhaving op het niet verspreiden van folders en flyers is jaarlijks € 50.000 nodig. Of dat nodig is moet nog blijken. In feite ligt het toezicht op het ongevraagd verspreiden van ongeadresseerde reclame al bij de Reclame Code Commissie.

Lees hier alles over de nieuwe en de oude stickers.