Zaanstad heeft de intocht van Sinterklaas begroot op € 600.000. De “zeer globale begroting” is gebaseerd op de vorige intocht in Dokkum.

Van dat bedrag moet € 150.000 gefinancierd worden “via externe middelen”. Wormerland sponsort voor € 10.000.

Volgens Geralt Lammers, woordvoerder van burgemeester Hamming, ligt Zaanstad “voor beide bedragen op koers.”

Om de gulle gevers (en andere ‘betrokken ondernemers’) te bedanken, organiseerde Zaanstad vorige week een ontbijtje bij Brouwerij Hoop (de foto boven komt uit deze tweet):

Wie extern bijdragen, wil Zaanstad (nog) niet bekend maken (“achteraf volgt een financiële verantwoording aan de raad”) maar de gemeente Wormerland draagt in ieder geval € 10.000 bij. Wethouder Rob Berkhout was blij met de aandacht die Wormer kreeg in het Sinterklaasjournaal.

De Orkaan antwoordde dat zoiets een goede deal was: Zaanstad betaalt en Wormerland profiteert. Nee, antwoordde Berkhout “Wormerland betaalt mee hoor 🤑”. Raadslid Hans Kramer (D66) keek daar van op.

Desgevraagd zegt Berkhout dat Wormerland wel wat terugkrijgt voor haar bijdrage:

“Het is een recent besluit dat in de najaarsnota staat. (…) Het is € 10.000; wij doen mee in het project en hebben een zwaaimoment bij de Bartelsluisbrug en aldaar een evenemententerreintje en zijn aan onze zijde ook druk met afzettingen en verkeersregelaars et cetera.”

Zaanstad stelde dat de “overige bijdrage zoveel mogelijk via sponsoring en externe partijen zal worden binnengehaald. Hierbij wordt gedacht aan de provincie, ministeries, sponsoring, ondernemersverenigingen en verkoop van standplaatsen” (En aan de gemeente Wormerland dus. Ook bekend is dat de Rabobank een flink stuk aan de Zaan heeft ingehuurd voor haar relaties).

De gemeente laat weten dat er geen bijdrage aan de NTR wordt betaald en dat het niet doorgaan van drie dialoogavonden niks kost. Waar De Orkaan benieuwd naar is, zijn onder meer de kosten voor:

  • de speciale Sint-communicatie door bijvoorbeeld Bart Scholten, de vaste filmpjesmaker en de standaard ontwerper.
  • de kosten voor de website, kleurplaten, mijters en pakpapier.
  • de beveiligingskosten en andere facilitaire kosten die door de gemeente gemaakt moeten worden.
  • de kosten voor de bijeenkomst in Taets.
  • de kosten voor bijeenkomsten met bewoners, jongeren, scholieren (ombudsman).
  • de inhuur van het ‘professionele evenementenbureau’ Vinke.

(en de dranghekversiering en de politie-inzet)