Begin deze week schreven we over de tunnelplannen bij het Vijfhoek-kruispunt. Onze insteek was dat de oprit naar de Coentunnel de bottleneck was voor de doorstroming en dat dit punt buiten schot bleef in de plannen.

Volgens Zaanstad klopt dat niet: er komen nieuwe en langere opstelstroken waardoor de doorstroming bevorderd moet worden.

Woordvoerder Lenny Beijerbergen van wethouder Slegers stelt dat door AVANT (de aanpak van de Thorbeckeweg inclusief de tunnelplannen) het een stuk beter wordt bij de op- en afritten omdat er nieuwe en grotere opstelvakken komen. Het huidige opstelvak is 180 meter, dat wordt verlengd naar 380m, bovendien komt er een nieuw opstelvak naast dat van 680 meter. De oprit naar de Coentunnel blijft één rijstrook.

De extra opstelcapaciteit zou goed werken in simulaties. Hieronder een filmpje van het verkeer in 2030 ’s ochtends. (verhaal loopt door onder de animatie)

Bussen gaan in de nieuwe AVANT-variant over de N516 in twee richtingen rijden tussen busstation De Vlinder en de kruising Vijfhoek. De vrije busbaan langs de N516 naar de Westkolkdijk verdwijnt omdat die kruising wordt opgeheven.

Tussen de Vlinder en de busbaan langs de Coentunnelweg rijden de bussen in beide richtingen over de Noorder-IJ en -Zeedijk. Maar die weg wordt autoluw omdat de Westkolkdijk wordt afgesloten. Er komt wel een vrije busbaan tussen busbrug De Vlinder en kruising De Vijfhoek aan de noordkant.