Zaanstad wil “een korte verdiepte ligging van het spoor onder de Guisweg”. Eerder werd gedacht aan een totale ondergrondse ligging van het spoor vanaf Zaandam tot voorbij de Guisweg maar dat is te kostbaar. Bovendien willen andere partijen als NS en Prorail dat dat niet.

De ‘verkenning’ zet in op “een voorkeursvariant inclusief een verdiept station Zaandijk Zaanse Schans”. Daarnaast wordt een variant onderzocht met een verdiepte ligging tussen de stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaanse Schans.

De oost-west bereikbaarheid en veiligheid moeten door de ingreep verbeterd worden volgens Zaanstad. Dat is volgens B&W “een cruciale randvoorwaarde voor woningbouw ten westen van het spoor.”

Dat laatste is een nieuwtje, behalve bouw op het terrein van het Bannehof zijn er geen woningbouwplannen voor dat gebied, tenzij er toch weer nieuwe plannen voor het Guisveld gesmeed worden.

De raad moet nog beslissen over verkenning van de plannen voor een verdiept spoor en een ondergronds station. In die plannen krijgt de gemeente opnieuw te maken met de NS die ook al een cruciale rol speelde bij de ontwikkeling van het Cultuurcluster.

Foto: wethouder Addy Verschuren bij de onthulling van het nieuwe naambord voor Station Zaandijk Zaanse Schans (december 2016).

Over een tunnel bij de Guisweg wordt al veel langer gedacht.